Sofia från Stockholm – Årets Eldsjäl 2020

Årets Eldsjäl 2020 är utsedd. Sofia Nybom, AIK Basket Stars, får den prestigefyllda utmärkelsen för sitt föreningsengagemang med autistiska barn.

Folkspel valde, med anledning av den allmänna risken att smittas av coronaviruset bedöms som mycket hög – att ställa in Eldsjälsgalan 2020. Däremot har det naturligtvis utsetts välförtjänta vinnare i ett antal kategorier.

Utöver den stora äran fick Sofia ta emot 25 000 kronor för egen del, 50 000 kronor till sin verksamhet samt en ny bil, T-ROC, från Volkswagen.

– Det betyder oerhört mycket. Vi är totalt 22 spelare och nu kan alla erbjudas att åka med på de resor/cuper vi gör. Vi har bland annat varit i Sundsvall, Östersund och Borås. I vår hoppas vi kunna komma iväg till Göteborg.

Tjejer och killar, små och stora, tränar och spelar matcher tillsammans. Alla har åtminstone två saker gemensamt. De är bitna av basket – och de har autism. Att de är olika gamla och har väldigt olika förutsättningar och förmågor är inget hinder för verksamheten.

– Det är rätt häftigt att se alla de här i en och samma grupp och att allt bara flyter på. Utöver autismen har de tilläggsdiagnoser av olika slag. De flesta kan till exempel inte gå i en vanlig skolklass. Men på träningen fungerar det, för här är allt så tydligt, säger Årets Eldsjäl 2020 och fortsätter:

– Överlag önskar jag att idrottande personer med intellektuella funktionsvariationer skulle bli prioriterade på samma sätt som alla andra inom idrotten. I samhället generellt behöver den här gruppen lyftas upp mer. Om de får må bra och ha en bra självkänsla, så gynnas även samhället av det.

Motivering:

”Sedan 1 januari 2020 är FN:s barnkonvention lagstadgad i vårt land. I den står bland annat att läsa att alla barn har rätt till liv och utveckling.

En självklarhet kan tyckas, men som nu också fått en tyngd och bäring ingen får bortse från.

Sedan finns det enskilda eldsjälar som sedan många år tillbaka tagit fasta på det som borde vara fundamentalt även utan stöd i lagboken.

Som med öppna ögon förstått att fylla allas behov av inkludering och rörelse.

Som med lust och engagemang skapar glädje och ett socialt samspel.

Som ser till att förena A och B.

Eller autism och basket.

Årets Eldsjäl alla kategorier heter Sofia Nybom, grundare av AIK Basket Stars.”

För mer information/kontakta:

Carina Olofsson,

Projektansvarig Årets Eldsjäl, Folkspel

carina.olofsson@folkspel.se

Sofia Nybom

Mobil: 0708-980513.

E-post:sofianybok@gmail.com

Mer text och klipp finns här: https://www.expressen.se/sport/foreningsliv/har-ar-alla-vinnarna-av-eldsjalspriserna-2020/