Sofia Mattsson kliver in som förbundstränare

En av svensk idrotts allra största stjärnor under 10-talet är klar för ett nytt spännande kapitel. Från årskiftet blir Sofia Mattsson förbundstränare för Svenska landslaget. Mattsson som så sent som i augusti tävlade på OS i Tokyo tar nu klivet över till tränarrollen.

Sofia Mattsson är en av svensk brottnings största genom tiderna med sex EM-guld, sju VM-medaljer där VM-guldet från 2009 är den främsta framgången. Alla minns också de starka glädjescenerna från 2016 när hon bärgade OS-bronset i Rio. Sammantaget har Mattsson meriter som få svenska brottare kan mäta sig med.

Svenska Brottningsförbundet presenterar idag hela den nya landslagsorganisationen för seniorverksamheten där Sofia tillsammans med Yulia Ratkevich kommer forma en tränarduo som skall ha ett delat huvudansvar för damlandslaget.

-Vi är oerhört glada över att kunna presentera en duo i världsklass. Sofia har verkligen erfarenheten och kunskapen för att ge brottarna rätt ledning, verktyg  och stöttning för att nå den yttersta världseliten. Tillsammans med Yulia Ratkevich får vi antagligen världsbrottningens mest spännande tränarduo, Säger SBF:s sportchef Zakarias Tallroth.

Sofia och stora delar av SBF:s nya organisation samlas redan på fredag när landslagsstaben har sin första tränarsamling på Bosön i Stockholm inför 2022.

Malmö blir basen för Ratkevich

Sofia Mattsson kommer ha en tjänst med fokus på landslagets läger och tävlingar under året. Yulia Ratkevich kommer ha huvudansvaret för SBF:s nya center som startar upp i början av 2022 i Malmö. Där kommer SBF erbjuda Sveriges brottare en optimal träningsmiljö för att nå världseliten. Centraliseringen i Malmö är ett samarbete mellan SBF, SOK och Malmö Idrottsakadami.

Yulia Ratkevich är född i Belarus men tävlade mest för Azerbajdzjan som aktiv. Hon har precis som Sofia en gedigen karriär med VM-guld och OS-medalj i bagaget. Hon har också en gedigen tränarbakgrund och hennes senaste uppdrag har varit som förbundskapten för Vietnam.

Ni hittar hela SBF:s nya landslagsstab för seniorer via länken: https://www.swedewrestling.se/SBFNyheter/SBFNyheter/Presentationavnylandslagsorganisation-Senior/