Sofia Mattssons väg tillbaka till EM-tronen

Imorgon inleder Sofia Mattsson sitt försök att ta sitt sjätte EM-guld. Sofia slipper kvala och går direkt in i åttondelsfinal mot grekiskan Maria Prevolaraki som har ett VM- och EM-brons på meritlistan.

Två år har gått sen Sofia senast stod på en EM-matta. Den gången gick hon av mattan med ett EM-guld runt halsen. 2017 och 2018 avstod Sofia EM på grund av graviditet och mammaledighet. Med fyra raka EM-guld (2013-2016) har vi självfallet förhoppningar att vi återigen skall får se Sofia högst upp på prispallen men som sagt så väntar tuff motstånd redan i första omgången då Prevolaraki blev trea på EM i fjol och trea på VM 2017.

Tävlingen börjar 11:30 svensk tid och Sofias första match lär vara runt kl 12:30

(match 330 matta C). Sändning finns på Unitedworldwresting.org.

Semifinalerna startar 17:00. Finalpasset äger rum på kvällen dagen efter, den 12 april.

Ett sista genrep innan Europeiska Spelen22.5.2019 14:13:17 CESTNyheter

Svenska damerna med Jenny Fransson i spetsen åker idag till italienska Sassari som ett sista genrep inför Europeiska Spelen i slutet av juni. ES-platsen i 62 kg är fortfarande vidöppen där Sassari är sista chansen för tre tjejer att visa framfötterna. Frågan är vem av VM-trean från 2017; Johanna Mattsson, EM-trean från 2018; Henna Johansson och årets Svenske mästare; Moa Nygren som tar ES-platsen, Ja det återstår att se.