Sofia Pekkari och Nina Zanjani i psykologiska maktspelet Deformerad persona

I Mattias Anderssons halvdokumentära Deformerad persona , som är fritt inspirerad av Ingmar Bergmans filmklassiker, skildras ett glidande maktspel mellan en ung MS-sjuk kvinna och hennes vårdare. Pjäsen har skrivits av Mattias Andersson och hans syster Ylva Andersson, som själv insjuknade i MS i 20-årsåldern. Urpremiär på Målarsalen den 28 augusti.

En höghuslägenhet i en svensk stad 2016. En ung kvinna är sjuk i MS, hennes jämngamla vårdare är en kvinna från ett lägre samhällsskikt. I takt med att deras relation utvecklas skapar frågor som klass, status, etnicitet, kulturellt kapital och språkets makt en glidning mellan de två: vem är egentligen underordnad och vem är överordnad? Vem är det som är beroende av den andra? Vem är sjuk och vem är frisk?

–  Som person med funktionsnedsättning kommer man aldrig till tals om det inte blir någon skandal, om Försäkringskassan eller kommunen gjort bort sig. . Därför känns det viktigt att få vara en annan röst som berättar någonting annat. Jag är glad över att vi med Deformerad persona kan sätta ljus på relationen mellan en personlig assistent och den som får assistansen, det är en berättelse som inte berättas särskilt ofta och därför känns det som min skyldighet att göra det, säger Ylva Andersson.

–  Jag har länge velat göra en föreställning med startpunkt i min systers texter och berättelser. Och när jag fick frågan om att göra något för bergmanfestivalen kom jag omedelbart att tänka på Persona och tänkte att detta kunde bli en intressant kombination, säger Mattias Andersson.

1966 skapade Ingmar Bergman en av sina mest beundrade filmer: Persona med Liv Ullmann och Bibi Andersson i rollerna som den stumma skådespelerskan och kvinnan som anlitas som hennes sköterska. Det psykologiska maktspel som växer fram mellan dem upphör aldrig att fascinera filmälskare. Grunden från denna berättelse har återanvänts och omformulerats i den nya pjäsen Deformerad persona . Regissören och dramatikern Mattias Andersson drar upp Bergmans febriga saga ur filmhistorien och för in den i en både politisk och personlig sfär. Men gåtfullheten och de ständiga förskjutningarna i originalet känns igen.

Mattias Andersson, som nyligen satte upp en uppmärksammad tolkning av Idioten på Dramaten, har skrivit pjäsen tillsammans med systern Ylva Andersson som själv insjuknade i MS i 20-årsåldern. Ylvas dikter, dagboksanteckningar och berättelser ligger till stor del grund för manuset. Deformerad persona är alltså både en semidokumentär pjäs och en deformerad parafras på Ingmar Bergmans psykologiska thriller, som visar att arvet från Bergman inte måste vara apolitiskt. Det är inte heller en dramatisering av filmen utan en helt ny pjäs, fritt inspirerad av Bergmans berättelse.

Pjäsen, som får premiär under Bergmanfestivalen, spelas på svenska och textas till engelska.

Sandra Sofia Pekkari
Admira Nina Zanjani
Gunnel Kristina Törnqvist
Mirko Danilo Bejarano

Av: Mattias Andersson och Ylva Andersson
Regi
Mattias Andersson
Scenografi och kostym Anna Heymowska
Ljusdesign Charlie Åström
Peruk och mask Peter Westerberg

Urpremiär den 28 augusti, Målarsalen

Välkommen att smygtitta på Bergmanfestivalen den 18 augusti
Samling i Marmorfoajén
10.30 för inledande mingel med Dramatens ensemble och teaterchef Eirik Stubø. Därefter öppnas dörrarna till repetitionerna för uppsättningarna som får premiär under Bergmanfestivalen, med möjligheter att filma och fotografera det som sker på scenen.
OSA senast den 10 augusti till
pressinbjudan@dramaten.se

Läs mer om hela Bergmanfestivalen med gästspel, samtal, filmvisningar och mycket mer påwww.dramaten.se/bergmanfestivalen