Sofie Damberg, första svenska kvinnan att erövra IJF-B-licens

Sofie Damberg. Foto: Mario D'Alessandro

År 1969 fick vi för första gången svenska IJF-domare, alltså domare med internationell licens. Då var det två män*, och så har det fortsatt i ganska exakt 50 år, ytterligare 21 män har under de åren erövrat IJF-B-licens.

Därför är vi nu extra glada att kunna konstatera att vi äntligen har en svensk kvinna med IJF-B-licens – Sofie Damberg.

Sofie är alltså en äkta pionjär och har som sådan slitit hårt och mycket engagerat för att få chansen…och ta den…på testet i Poznan den gångna helgen.

Vi håller nu tummarna för att Sofie blir en ännu större domare-förebild för unga tjejer och att hon får många efterföljare.

*Rinus Elzer och Olle Edeklev.

Sofie Damberg. Foto: Mario D'Alessandro

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.