Sofie Damberg, första svenska kvinnan att erövra IJF-B-licens

Sofie Damberg. Foto: Mario D'Alessandro

År 1969 fick vi för första gången svenska IJF-domare, alltså domare med internationell licens. Då var det två män*, och så har det fortsatt i ganska exakt 50 år, ytterligare 21 män har under de åren erövrat IJF-B-licens.

Därför är vi nu extra glada att kunna konstatera att vi äntligen har en svensk kvinna med IJF-B-licens – Sofie Damberg.

Sofie är alltså en äkta pionjär och har som sådan slitit hårt och mycket engagerat för att få chansen…och ta den…på testet i Poznan den gångna helgen.

Vi håller nu tummarna för att Sofie blir en ännu större domare-förebild för unga tjejer och att hon får många efterföljare.

*Rinus Elzer och Olle Edeklev.

Sofie Damberg. Foto: Mario D'Alessandro

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.