Interflora

Sofie Danielsson Söhr: "Naturen gör mig kreativ"

Dela
Månadens florist – Sofie Danielsson Söhr
Månadens florist – Sofie Danielsson Söhr

Sofie Danielsson Söhr söker sig gärna ut i naturen för idéernas skull, de flödar bättre där. Men också för att gräs, kottar och fröställningar ger en magisk touch till floristiskt hantverk.

Utflykterna är en bonus för Sofie som är uppvuxen långt ute på den skånska landsbygden, men bosatt i Stockholm sedan många år.

ETT BLOMSTRANDE ÅRHUNDRADE

När hon fick uppdraget av Interflora att skapa matchande buketter till vintagevaser från Barnebys, som är en söksajt för konst, design och antikviteter, fann hon inspirationen både utom- och inomhus.

– Jag ville skapa trädgårdskänsla i en dov färgskala som jag lånat från gamla målningar, säger hon om buketten Art Deco som säljs på interflora.se i samband med Barnebyskampanjen Ett blomstrande århundrade.

Hon band klematis, ros, nejlika, blomstermorot, tistel och eukalyptus i en asymmetrisk och spännande form för att matcha en tidstypisk 1920-talsurna i gjutjärn.

– Buketterna till kampanjen var ett roligt uppdrag som känns rätt i tiden med tanke på hållbarhet och återbruk, men det var också en utmaning!

På floristutbildningen på gymnasiet i Kristianstad läste hon både kultur- och stilhistoria, kunskaper som hon hade hjälp av när hon skapade fem olika blomsterarrangemang som spänner över 100 år av svensk design. Av dem säljs, förutom buketten Art Deco, även en bukett inspirerad av 1960- och 70-talen på interflora.se under kampanjen. Elegant retro som den heter, gjorde hon för att matcha en keramikvas i svart, vitt och orange från Upsala-Ekeby.

– Vid den här tiden började det komma mer exotiska blommor. Jag ville få in några udda inslag, som flamingoblomma, men också tagetes och torkade växter som var väldigt inne på 1970-talet, säger Sofie.

Buketten innehåller även bomullsplanta, lejongap och pampasgräs.

– Brunt och orange var modernt så det var självklara val.

MATERIALET FÅR IDÉERNA ATT TA FORM

För Sofie är det ofta materialet som får idéerna att ta form.

– Det är svårt att sitta i soffan och fundera i förväg. Mitt råd till alla är att köpa eller plocka sådant man tycker är fint, så är det lättare att vara kreativ sedan.

Hon tycker att man gott kan vara lite radikal i förhållande till blommor.

– Våga korta ner dem! Oavsett om du har köpt långa röda rosor eller snittamaryllis till jul. Stjälken är ju ändå inte det snyggaste! Blomman kommer att hålla längre och slå ut bättre. Bara snitta!

UTMANINGAR SOM UTVECKLAR

Sedan ett halvår är hon frilans. Efter tio år på Floristkompaniet i Stockholm var det dags att söka nya utmaningar. Uppdragen är olika – ena veckan rådgivare till butiker, andra veckan håller hon i kurser, jobbar som gästlärare eller gör styling till fotograferingar. Då och då har hon medverkat i TV4:s Nyhetsmorgon.

– Jag älskar känslan av att inte riktigt veta vad som väntar runt hörnet.

Utmaningar har hon kastat sig över förr. Två gånger genom att tävla i florist-VM, senast i våras i USA. Australien tog hem segern medan Sofie gläds åt nya erfarenheter.

– Man tvingas tänka nytt, det är det jag gillar med tävlingar. Och så är det roligt att träffa florister från andra länder. En av mina drömmar är att få arrangera en tävling i Sverige. En annan är att kunna leva på mitt frilansande. Det skulle göra mig jättelycklig och ödmjukt tacksam!


”EN DAG BESTÄLLDE DET ÄLDRE PARET EN BRUDBUKETT”

Namn: Sofie Danielsson Söhr.Ålder: 31.Jobbar: Som frilansande florist.År i yrket: 13.Minns med glädje: När jag jobbade på Floristkompaniet var det ett jättegulligt par i 75-årsåldern som ofta handlade hos oss. En dag kom de in och ville beställa en brudbukett. De skulle gifta sig! Det är möten med människor jag uppskattar mest med jobbet.Drömmer om: Att arrangera en floristtävling i Sverige.

SOFIES TRE BÄSTA TIPS

  1. I stället för tio billiga rosor – köp tre riktigt lyxiga!
  2. Det gömmer sig mycket mer i en blomsteraffär än vad som syns på hyllorna. Fråga om det är något du behöver (som ståltråd, metallring eller något annat)
  3. Om du letar efter en växt eller blomma till en särskild plats hemma – ta en bild och visa i butiken. Det gör det enklare att hjälpa till!

Foto: Thomas Carlgren 

Kontakter

Bilder

Månadens florist – Sofie Danielsson Söhr
Månadens florist – Sofie Danielsson Söhr
Ladda ned bild

Om

Interflora
Interflora
Gustavslundsvägen 18
167 51 Bromma

08-6344400https://www.interflora.se/

Interfloras vision är att få fler att älska blommor – och varandra. Det är det vi kallar The Flower Effect. Vi tror att det bästa sättet att visa känslor på är att skicka blommor. För att leendet hos den som får blommor är så äkta. För att blommor kan förvandla ett helt rum. För att de doftar gott. För att man blir lycklig i själen av att ge.

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljer vi Blommogram genom interflora.se och cirka 600 fristående blomsterbutiker.

Läs mer på www.interflora.se

Följ Interflora

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Interflora

Heidi Mikkonen: "Jag älskar att inspirera"10.10.2019 13:59:00 CESTBlogginlägg

Att skapa med säsongens blommor är ett självklart val för Heidi Mikkonen. Längtan efter höstens hortensior eller vårens första tulpaner är en härlig känsla och variationen ger idéerna näring. Omväxlingen hör till det hon uppskattar allra mest som florist. Ingen dag är den andra lik. – Att få använda mycket material är ju fantastiskt, som till riktigt stora kransar eller kistdekorationer. Men det är lika fint att ta vara på det som eventuellt blivit över efter dagens arbete, svinnet. En ensam gul ros eller enstaka lejongap blir hur fina som helst i en personlig bukett. Förr skulle man alltid ha tre eller fem av varje sort, men så behöver man inte tänka längre, säger Heidi. Känner av stämningar När hon skapar till sig själv blir det helst naturinspirerat, blommigt och kvinnligt, men att kunna läsa av kunden är givetvis en förutsättning för att lyckas i yrket. Inspiration hittar hon ute i folklivet, i arkitekturen runtomkring, i filmer, på loppisar och i årstidernas skiftningar. – Jag let

Interflora är stolt sponsor till Cancerfonden & Rosa bandet16.9.2019 09:27:00 CESTPressmeddelande

Som stolt sponsor till Rosa Bandet kommer Interflora under oktober månad att bli blomstrande rosa. Rosa buketter kommer att säljas på interflora.se, där 30 kr per bukett kommer gå oavkortat till kampen att besegra cancer. – Vi är mycket stolta över att få vara med och bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Det känns som ett väldigt naturligt samarbete då vår produkt är med i livets alla tillfällen och skänker omtanke, kärlek och pepp, säger Nina Lindvall, vd på Interflora. Interflora kommer även att sälja årets Rosa Band som tillval till alla Blommogram från den 27 september till den 3 november. Om Cancerfonden och Rosa Bandet: Årets Rosa Bandet-kampanj har temat ”Tillsammans mot cancer” och kampanjens syfte är att samla in pengar till forskningen, sprida kunskap om sjukdomen och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Målet är att färre ska drabbas och att fler ska överleva cancer.

Interflora och Barnebys visar upp ett blomstrande århundrade11.9.2019 09:00:00 CESTNyheter

Idag släpper Interflora och Barnebys ett samarbete där de tillsammans har tolkat ett århundrade av tidstypiska vaser och skapat moderna och stiltrogna blomsterarrangemang som passar till. Svensk formgivning har gått från stram och stilren till mjuk och färgglad med böljande mönster. Snittblommorna har följt med sin tid på samma sätt. I detta samarbete mellan Barnebys, som är en söksajt för konst, design och antikviteter, och Interflora har ett antal vintage-vaser valts ut. Vaserna har sedan med hjälp av VM-floristen, Sofie Danielsson Söhr, matchats med moderna tolkningar av tidstypiska buketter. – Vi är så stolta och glada över detta spännande samarbete med Barnebys. Det här är en del i strategin att både bredda erbjudandet till att appellera en mycket medveten och designintresserad konsument och att visa den kreativa höjden i våra floristers hantverk. Vi knyter samtidigt an till det stora intresset för återbruk. Vi hoppas nu att vi ska inspirera våra kunder att leta fram gamla vaser o

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum