Sofija Torebo Strindlund representerar Sverige i Cono Surs internationella matbloggstävling

5.10.2015 17:00 | Spring Wine & Spirits AB

I månader har Sveriges främsta matbloggare tävlat för att få chansen att representera sitt land i Cono Surs årliga matbloggtävling. Nu är det klart att Sofija Torebo Strindlund den 13 november reser till finalen i Paris för att tävla mot matbloggare från bland annat Japan och USA. Sofija tävlar där med receptet Grillad ryggbiff med wasabi-bearnaise, parmesanfries och sojaslungade gröna bönor och driver till vardags bloggen http://ihuvudetpa.elvaelva.se

Vinnarrätten Grillad ryggbiff med wasabi-bearnaise, parmesanfries och sojaslungade gröna bönor framtagen av Sofija Torebo Stridlund, som till vardags driver bloggen I huvudet på elvaelva

För tredje året i rad arrangerar den chilenska vinproducenten Cono Sur Winery sin stora matbloggtävling som i år är större än någonsin. Matbloggare från USA, Japan, Chile, Irland, Kanada och Sverige har tävlat i sitt hemland genom att skapa och laga upp ett recept som ska passa till ett av vinerna  Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon/Carmenere eller Cono Sur Organic Chardonnay.

Efter detta skedde en omröstning på  http://bloggercompetition.conosur.com där allmänheten fått rösta på sitt favoritrecept. De tre recept från varje land som fick flest röster kom till semifinal där den chilenska mästerkocken Christopher Carpentier lagade upp alla recept och valde ut en vinnande rätt från varje land som nu gått till final. Sverige kommer där att representeras av Sofija Torebo Strindlund som tävlar med sitt recept Grillad ryggbiff med wasabi-bearnaise, parmesanfries och sojaslungade gröna bönor.

Finalen går av stapeln i Paris den 13 november. Där ställs Sofija mot mat- och vinbloggare från Irland, Chile, Japan, Kanada och USA. Där ska de laga sin rätt och vinnaren utses av en jury bestående av bland annat Cono Surs VD och chefsvinmakare Adolfo Hurtado och mästerkocken Christopher Carpentier. I potten ligger en resa till Chile med besök på Cono Surs vinerier och vingårdar.

Semifinalisterna från Sverige var:

Sofija Torebo Strindlund
Grillad ryggbiff med wasabi-bearnaise, parmesanfries och sojaslungade gröna bönor - http://ihuvudetpa.elvaelva.se/ (vidare till final i Paris)

Se det vinnande receptet här - http://bloggercompetition.conosur.com/index.php/recipes/detail/id/66

Karin Walker
Lammracks med svartvinbärssås, krossad potatis med chèvre och nässlor, kålrabbisallad med körvel och rödbetschips -  http://chiliconkarin.blogg.se/

Jimmie Göransson
Rimmad torskrygg, rödbeta, rödbetsjuice, fänkålsolja, gransirap och citron cest - www.snobiety.se

Förra året tog sig svenska Anna Demirian hela vägen till Paris tack vare sin fantastiskt goda rätt Helgrillad röding toppad med aprikossmör på krispig grönsakssallad.

Anna driver bloggen ” Kitchen of Anna”.

På Systembolaget finns följande viner från Cono Sur:

• Cono Sur Organic Chardonnay – art. Nr: 6600, pris: 89 kr
  • Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon/Carmenère – art. Nr: 6586, pris:89 kr
  • Cono Sur Bicicleta Pinot Grigio – art. Nr: 2448, pris: 73 kr
  • Cono Sur Bicicleta Gewurztraminer – art. Nr: 6680, pris: 79 kr
  • Cono Sur Single Vineyard Chardonnay – art. Nr: 6522, pris: 95 kr

Mer om Cono Sur
Cons Sur grundades 1993 och är numera Chiles andra största producent ur exportperspektiv. Uppdraget från ägaren (Concha y Toro) var att skapa ett företag vars syfte var att fånga experimentlustan och innovationen i Nya Världen. Idag står Cono Sur både som producent av högkvalitativa viner och som en av ledarna vad gäller miljöarbete i vinindustrin.

År 2000 inledde Cono Sur en satsning på ekologisk odling och nu är cirka 30 % av odlingarna certifierade som ekologiska. Övriga vingårdar sköts enligt vad som kallas integrated management (sustainable management), dvs man följer i hög grad samma program som för ekologisk odling. Cono Surs Organic-serie är 100% ekologisk enligt EU-standard. Det innebär att man inte använder konstgödsel eller besprutning mot insekter, svampangrepp och andra farsoter som kan angripa odlingarna. Man använder sig bland annat av kompost, insekter som eliminerar ohyra och Cono Surs egna gåsflockar som är förstklassiga insektsbekämpare. Även biltrafik är förbjuden i vingården, här tar man sig fram med cykel! Cykeln på många vinetiketter står som symbol för miljöarbetet.

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits
tel 08-736 68 87, li.berger@springwine.se
www.springwine.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender