MEDS

Sökningarna efter MEDS tokökar: ”Direkt bäring på affären”

Dela

Nätapoteket MEDS har fler Googlesökningar på sitt varumärke än någonsin, enligt SEO-byrån Bonzers nya rapport. ”Vi dundrar på, det här är ytterligare ett bevis på att kunderna har upptäckt oss i stor skala”, säger Carl Jansson, marknadschef.

Högt söktryck på MEDS ger direkt bäring på affären.
Högt söktryck på MEDS ger direkt bäring på affären.

Omsättningen på svenska e-handelsmarknaden ökade 2021 med 20 procent från föregående år, till 146 miljarder kronor, enligt senaste E-barometern. Och nu har SEO-byrån Bonzer satt branschen under lupp och tagit reda på vilka som lyckas bäst med sin sökmotoroptimering. I sin analys av de 100 största e-handelsbolagen i Sverige har Bonzer valt att lyfta MEDS som skolexempel – då MEDS som sökord har ökat med 196 procent på två år.  

Under hösten 2021 rekryterades den prisvinnande experten Daniel Larsson som ny SEO-chef till MEDS. Då sa han att han hoppades att hans erfarenhet skulle stärka MEDS resa. Nu ser rekryteringen ut att ha burit frukt: 

– Det är otroligt kul att en extern aktör snappar upp våra framgångar. Vi jobbar kontinuerligt och ser dagligen vilken effekt arbetet får. Bonzer sätter fingret på något vi redan visste – att kunderna aktivt söker efter MEDS allt oftare och att vår organiska synlighet ökar, säger Daniel Larsson.  

Rapporten från Bonzer visar att de största aktörerna inom e-handel jobbar med bred innehållsstrategi och att det i förlängningen leder till fler varumärkessökningar. Här framhålls särskilt MEDS, utifrån främst sökningar kring hälsa och skönhet. Även de organiska sökorden har ökat markant under de senaste åren och domänratingen har klättrat uppåt. 

– SEO-arbetet har direkt bäring på affären, och det är kul att vårt arbete uppmärksammas även av externa experter, säger Carl Jansson, marknadschef på MEDS. 

Bonzers rapport heter "Sveriges 100 största e-handlare och hur de presterar på Google 2022" och har utförts genom egna undersökningar och insamlingar via olika digitala verktyg. Rapporten har i den mån det är möjligt begränsat siffrorna till svensk trafik. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Högt söktryck på MEDS ger direkt bäring på affären.
Högt söktryck på MEDS ger direkt bäring på affären.
Ladda ned bild
Daniel Larsson, SEO-chef på MEDS.
Daniel Larsson, SEO-chef på MEDS.
Ladda ned bild

Länkar

Om

MEDS
Drivhjulsvägen 42
126 30 Hägersten

https://www.meds.se/

MEDS är ett onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket som har kunden i fokus. Vårt mål är att bli hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel till dig själv, din familj och ditt djur. Det uppnår vi genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen med ett mycket stort utbud produkter, personlig rådgivning 08–22 alla dagar i veckan och blixtsnabba leveranser direkt dit du är – även sena kvällar och helger. Efter MEDS lansering 2018 har vi vuxit snabbt och är nu runt 250 anställda.

Följ MEDS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MEDS

MEDS värvar Head of Performance från Pineberry26.9.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Ledande nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering när Nicklas Krus går in i rollen som Head of Performance. "Vi investerar i vårt långsiktiga mål att bli ett lönsamt miljardbolag. Nicklas Krus kommer att ansvara för att se till att vi gör det så effektivt och systematiskt som möjligt. Det här är kunskap och erfarenhet vi ser fram emot att ha inhouse", säger Björn Thorngren, vd och medgrundare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum