Sökningarna efter MEDS tokökar: ”Direkt bäring på affären”

Nätapoteket MEDS har fler Googlesökningar på sitt varumärke än någonsin, enligt SEO-byrån Bonzers nya rapport. ”Vi dundrar på, det här är ytterligare ett bevis på att kunderna har upptäckt oss i stor skala”, säger Carl Jansson, marknadschef.
Högt söktryck på MEDS ger direkt bäring på affären.

Omsättningen på svenska e-handelsmarknaden ökade 2021 med 20 procent från föregående år, till 146 miljarder kronor, enligt senaste E-barometern. Och nu har SEO-byrån Bonzer satt branschen under lupp och tagit reda på vilka som lyckas bäst med sin sökmotoroptimering. I sin analys av de 100 största e-handelsbolagen i Sverige har Bonzer valt att lyfta MEDS som skolexempel – då MEDS som sökord har ökat med 196 procent på två år.

Under hösten 2021 rekryterades den prisvinnande experten Daniel Larsson som ny SEO-chef till MEDS. Då sa han att han hoppades att hans erfarenhet skulle stärka MEDS resa. Nu ser rekryteringen ut att ha burit frukt:

– Det är otroligt kul att en extern aktör snappar upp våra framgångar. Vi jobbar kontinuerligt och ser dagligen vilken effekt arbetet får. Bonzer sätter fingret på något vi redan visste – att kunderna aktivt söker efter MEDS allt oftare och att vår organiska synlighet ökar, säger Daniel Larsson.

Rapporten från Bonzer visar att de största aktörerna inom e-handel jobbar med bred innehållsstrategi och att det i förlängningen leder till fler varumärkessökningar. Här framhålls särskilt MEDS, utifrån främst sökningar kring hälsa och skönhet. Även de organiska sökorden har ökat markant under de senaste åren och domänratingen har klättrat uppåt.

– SEO-arbetet har direkt bäring på affären, och det är kul att vårt arbete uppmärksammas även av externa experter, säger Carl Jansson, marknadschef på MEDS.

Bonzers rapport heter "Sveriges 100 största e-handlare och hur de presterar på Google 2022" och har utförts genom egna undersökningar och insamlingar via olika digitala verktyg. Rapporten har i den mån det är möjligt begränsat siffrorna till svensk trafik.

Högt söktryck på MEDS ger direkt bäring på affären.
Daniel Larsson, SEO-chef på MEDS.