Sökningarna efter MEDS tokökar: ”Direkt bäring på affären”

Omsättningen på svenska e-handelsmarknaden ökade 2021 med 20 procent från föregående år, till 146 miljarder kronor, enligt senaste E-barometern. Och nu har SEO-byrån Bonzer satt branschen under lupp och tagit reda på vilka som lyckas bäst med sin sökmotoroptimering. I sin analys av de 100 största e-handelsbolagen i Sverige har Bonzer valt att lyfta MEDS som skolexempel – då MEDS som sökord har ökat med 196 procent på två år.
Under hösten 2021 rekryterades den prisvinnande experten Daniel Larsson som ny SEO-chef till MEDS. Då sa han att han hoppades att hans erfarenhet skulle stärka MEDS resa. Nu ser rekryteringen ut att ha burit frukt:
– Det är otroligt kul att en extern aktör snappar upp våra framgångar. Vi jobbar kontinuerligt och ser dagligen vilken effekt arbetet får. Bonzer sätter fingret på något vi redan visste – att kunderna aktivt söker efter MEDS allt oftare och att vår organiska synlighet ökar, säger Daniel Larsson.
Rapporten från Bonzer visar att de största aktörerna inom e-handel jobbar med bred innehållsstrategi och att det i förlängningen leder till fler varumärkessökningar. Här framhålls särskilt MEDS, utifrån främst sökningar kring hälsa och skönhet. Även de organiska sökorden har ökat markant under de senaste åren och domänratingen har klättrat uppåt.
– SEO-arbetet har direkt bäring på affären, och det är kul att vårt arbete uppmärksammas även av externa experter, säger Carl Jansson, marknadschef på MEDS.
Bonzers rapport heter "Sveriges 100 största e-handlare och hur de presterar på Google 2022" och har utförts genom egna undersökningar och insamlingar via olika digitala verktyg. Rapporten har i den mån det är möjligt begränsat siffrorna till svensk trafik.
Nyckelord
Kontakter
Carl JanssonMarknadschefMEDS
carl.jansson@meds.seBilder


Länkar
Om
MEDS är ett onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket som har kunden i fokus. Vårt mål är att vara hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel. Det uppnår vi genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen med ett riktigt stort utbud produkter, personlig rådgivning 08–22 alla dagar i veckan och blixtsnabba leveranser. Sedan MEDS lansering 2018 har vi hanterat över en miljon recept och skickat över 5 miljoner rosa paket till kunder över hela Sverige.
Följ MEDS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MEDS
MEDS visar positiv orderekonomi och stark tillväxt under 202222.3.2023 13:30:17 CET | Pressmeddelande
Onlineapoteket MEDS omsatte preliminärt 600 miljoner (+30%) under 2022, och växte därmed flera gånger snabbare än marknaden i övrigt. Under senare delen av året nådde bolaget den volym som krävs för fortsatt tillväxt med positiv orderekonomi.
MEDS stärker marknadsteamet med ny CRM-manager22.3.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering genom att värva Botan Calli till rollen som CRM Manager. ”Vi arbetar kontinuerligt för att erbjuda våra kunder den bästa kundupplevelsen och värvningen av Botan Calli är ett viktigt steg i detta arbete. Vi ser fram emot att få tillgång till hans gedigna kunskap och erfarenhet internt”, säger Sofia Söderqvist, CCO på MEDS.
Meds högst rankat av svenska företag på lista över Europas snabbast växande bolag8.3.2023 11:16:12 CET | Pressmeddelande
Finanstidningen Financial Times listar för sjunde gången Europas snabbast växande företag. Med på listan finns 17 svenska företag – högst rankat av dem alla är onlineapoteket Meds.
MEDS tar steg mot lönsamhet – organiska trafiken rusar18.11.2022 14:16:54 CET | Pressmeddelande
Under 2022 har nätapoteket MEDS fokuserat på sitt SEO-arbete och ökar nu sin organiska trafik från Google med över 100 procent. ”Det här är ett kvitto på att vårt arbete inom SEO och content ger önskad effekt – men samtidigt har vi bara börjat”, säger Daniel Larsson, Head of SEO.
MEDS värvar Head of Performance från Pineberry26.9.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Ledande nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering när Nicklas Krus går in i rollen som Head of Performance. "Vi investerar i vårt långsiktiga mål att bli ett lönsamt miljardbolag. Nicklas Krus kommer att ansvara för att se till att vi gör det så effektivt och systematiskt som möjligt. Det här är kunskap och erfarenhet vi ser fram emot att ha inhouse", säger Björn Thorngren, vd och medgrundare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum