Sol och storstäder i topp under sportlovets utlandsresor

Gran Canaria är ohotad etta under sportlovsresorna 2020 – dessutom med betydligt större avstånd till tvåan Bangkok. Den största ökningen står dock en spännande blandning av öst och väst för: Istanbul, följt av charmiga Lissabon. Detta visar ny statistik från Ticket.

Sportlovet är en av de mest reseintensiva veckorna under året, och många familjer som måste förhålla sig till skolornas terminer passar på att resa iväg. De svenska fjällen är populära, men lika populärt är ett större miljöombyte – till exempel en sol- och badresa utomlands, eller ett storstadsbesök i någon av Europas vackra storstäder.

- Sportlovet ligger skönt till i vårterminen för en paus i vardagen. Det har gått ett par månader sedan julledigheten, och med januaris och februaris mörker avklarat så prioriterar många svenskar att resa iväg för en energigivande utlandsresa, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Mest populära resmålet under sportlovsvecka 9 är en välkänd klassiker – svenskarnas älskade Gran Canaria (+ 1,3 procent), som dessutom drygar ut avståndet till tvåan Bangkok jämfört med sportlovet i fjol. I februari/mars har Gran Canaria skön försommarvärme, vilket är ett skönt avbrott till mörker, kyla och slask på hemmaplan.

De resmål som dock ökar mest på topplistan är Istanbul, Krabi, Miami och Lissabon. Krabi och Miami lockar med sol och värme (Miamis popularitet har under de senaste åren kraftigt ökat, då kombinationen storstad och härlig sandstrand lockar fler och fler svenska resenärer), medan Istanbul och Lissabon är spännande resmål för en kortare resa.

Hit reser svenskarna under sportlovsvecka 9:

1. Gran Canaria (1)
  2. Bangkok (2)
  3. Phuket (3)
  4. Teneriffa (7)
  5. London (6)
  6. Amsterdam (4)
  7. Paris (5)
  8. Istanbul (ny)
  9. Krabi (10)
  10. Malaga (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 16 februari med avresa mellan den 21 februari – 28 februari 2020. (Statistiken skiljer sig dock förhållandevis lite mellan olika kommuner. Kontakta PR- och kommunikationsansvarig nedan för lokala topplistor.)

Sportlovet är fördelat över fyra veckor: vecka 7, 8, 9 eller 10. Flest svenskar har sportlov vecka 8 (bland annat Malmöbor), medan Göteborgselever har ledigt vecka 7 och elever boende i Stockholm får vänta till vecka 9. Norra Sverige får vänta längst, där sportlovet inträffar under vecka 10.