Trafikverket

Sol, vind och vatten – allt påverkar våra vägar och järnvägar

Dela

De närmsta dagarna väntas temperaturen i hela landet ligga på drygt 30 grader. Trafikverket bedömer att det finns risk för att solkurvor ska uppstå på järnvägen som påverkar tågtrafiken. Även vägarna påverkas av värmen.

Foto: Johan Alp
Foto: Johan Alp

De höga temperaturerna som enligt SMHI:s prognos kommer att vara aktuella under perioden 14 juli och fram emot veckoslutet, gör att Trafikverket fattat beslut om att sänka hastigheten på ett antal järnvägsbanor och bandelar. I nuläget är trafiken inte trafikstoppad på någon sträcka men några av de företag som trafikerar har valt att ställa in tåg på grund av de nedsatta hastigheterna.

Anledningen till att man sänker hastigheten är en säkerhetsåtgärd för att minska belastningen och kunna förhindra en solkurva. Solkurvor är en allvarlig störning som ökar risken för urspårning. Enbart solvärmen är sällan den primära orsaken, trots att den har gett utknäckningen dess namn. Den är däremot oftast den utlösande faktorn. 

Hastighetsnedsättningarna innebär att det blir förseningar. Därför uppmanas resenärerna att hämta trafikinformation från respektive tågbolag. På trafikverket.se under trafikinformation uppdateras löpande aktuellt läge i trafiken.  


Annika Canaki, avdelningschef region syd Trafikverket. 

–Risken för solkurvor på järnvägen är stor vid dessa höga temperaturer, säger Annika Canaki, avdelningschef region syd Trafikverket. Hastighetssänkningarna görs för att minska belastningen på känsliga bandelar och där med minska risken för att solkurvor uppstår. Vid behov besiktigas banorna innan trafiken kan börja köra som normalt igen. 

Hala vägar även sommartid
När asfalten blir riktigt varm så ökar risken för att väggreppet kan försämras snabbt. Nybelagda vägar är i enstaka fall särskilt utsatta eftersom bindmedel kan tränga upp till ytan vid långvarigt höga temperaturer. Fenomenet kallas ofta ”blödande asfalt” och kan medföra att vägbanan blir hal.

–Anpassa hastigheten och håll avståndet till framförvarande fordon är de viktigaste råden, säger, säger Annika Canaki. Bromssträcka och styrförmåga är helt avgörande om det händer något oväntat. Var extra uppmärksam och kör försiktigt, håll avstånd och var utvilad.

Vägbanor och vägmarkeringar kan även bli mycket hala vid regn som kommer efter en längre period med uppehållsväder. Vid kraftig nederbörd finns risk för vattenplaning och även vid lägre hastigheter kan fordonet bli svårt att manövrera.

Läs mer om aktuellt läge i trafiken
Läs mer om järnvägsunderhåll
Läs mer om vägunderhåll

Nyckelord

Kontakter

För mer information

Annika Canaki, avdelningschef region syd, 010-123 84 30

Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Foto: Johan Alp
Foto: Johan Alp
Ladda ned bild
Annika Canaki, avdelningschef region syd, foto: Trafikverket
Annika Canaki, avdelningschef region syd, foto: Trafikverket
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum