SolarEdge ska förse Enfindus med växelriktare som motsvarar 1 GW av solprojekten i Europa

SolarEdge Technologies, Inc. (“SolarEdge”) (NASDAQ: SEDG), världsledare inom smart energi, meddelade idag att de ingått ett avtal med den internationella solinvesteraren Enfindus för att förse dem med smarta energiprodukter och –lösningar, såsom växelriktare och effektoptimerare, motsvarande solprojekt för 1 GW. Det fyraåriga, paneuropeiska avtalet avser solcellssystem på tak för kommersiellt och industriellt bruk. Enfindus planerar att finansiera, bygga och driva solcellssystemen och erbjuda företagsinriktade PPA-avtal till takägare.

”Att Enfindus väljer oss till en gigawatt av solcellssystemen i hela Europa är ett bevis på att DC-optimering och dess fördelar för större solcellsinstallationer får allt större genomslag,” fastslår Alfred Karlstetter, Europachef för SolarEdge. ”Tack vare detta växer vårt fotavtryck i den kommersiella sektorn och SolarEdge är fast beslutna att fortsätta att tillhandahålla innovativa och skalbara DC-optimerade växelriktarlösningar för att förbättra slutresultatet för både kommersiella och småskaliga solcellssystem.”

”I vårt målmedvetna sökande efter investeringar i högkvalitativa och lönsamma solcellssystem för kommersiellt bruk, identifierade Enfindus SolarEdges DC-optimerade växelriktare som den idealiska lösningen för att öka livslängden för större kommersiella solcellssystem" säger Gino van Neer, CEO, Enfindus. ”Vi valde SolarEdge för deras tillförlitlighet, som delvis beror på att deras premiumteknologi favoriseras av försäkringsbolag då de erbjuder förbättrade säkerhetsfunktioner och monitorering med högupplösning för förbättrat underhåll och drift. Teamet på Enfindus värderar också starkt SolarEdges målmedvetna strategi att bygga kundrelationer, vilket ger oss förtroende att engagera oss i ett långsiktigt samarbete med dem.”

Genom dessa projekt vill SolarEdge och Enfindus hjälpa företag att sänka sina energikostnader för att förbättra sina slutreslutat, samtidigt som man ökar mängden solenergi i den europeiska energimixen för att avkarbonisera och decentralisera energiproduktionen.

Om SolarEdge:

SolarEdge är världsledande inom teknik för smart energi. Genom att utnyttja ingenjörskompetens i världsklass och med ett obevekligt fokus på innovation skapar SolarEdge smarta energilösningar som ger kraft till våra liv och driver framtida utveckling. SolarEdge utvecklade en intelligent växelriktarlösning som förändrade hur el utvinns och hanteras i solcellssystem (PV). SolarEdge DC-optimerade växelriktare strävar efter att maximera elproduktionen samtidigt som kostnaderna för energin som produceras av solcellssystemet minskar. SolarEdge fortsätter att göra framsteg inom smart energi och riktar sig till ett brett spektrum av energimarknadssegmenten genom sina solceller, lagring, elbilsladdning, UPS, drivlinor för elfordon och nättjänstlösningar. SolarEdge finns online på solaredge.com/swe

Om Enfindus:

Enfindus är en internationell aktör inom solenergibranschen. Deras mission är att finansiera, bygga och driva en portfölj av en gigawatt av soltaksprojekt i Europa år 2025. Enfindus tar hand om hela processen från förberedelser, installation och drift av solcellsinstallationer, utan att en kapitalinvestering krävs av takägaren. Enfindus leds av mycket erfarna yrkesmän inom solenergi i Benelux, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien och söker aktivt efter att inleda affärsverksamhet i andra europeiska länder.

SolarEdge Technologies
Jessica Fishman
PR-chef
Jessica.Fishman@solaredge.com