Solceller bland nyheterna i Arkitektens handbok

Mängden solenergi som når jordens yta under en timme motsvarar på ett ungefär den totala energiförbrukningen på jorden under ett år. I det ljuset framstår andra energikällor som onödiga. Arkitektens handbok 2021 beskriver hur arkitekter tidigt kan planera för solcellsanläggningar. Boken är ett praktiskt hjälpmedel till arkitekter, ingenjörer och andra i byggbranschen.

Omslaget till Arkitektens handbok 2021.

Arkitektens handbok ges ut av Studentlitteratur sedan 2008 och årets upplaga är den trettonde i ordningen. Stegvis har den utökats, förfinats och fångat upp förändringar i regelverk och omvärld.

– Boken samlar det mesta man behöver veta som arkitekt. I årets upplaga har vi bland annat med ändringar i bygglagen, ett avsnitt om avlopp och en sida om dörrslagning, säger Anders Bodin, arkitekt SAR/MSA och en av de fyra författarna.

Lyfter aktuella frågor i branschen

Solceller är en viktig energikälla i ett hållbart samhälle och en av nyheterna i Arkitektens handbok 2021. Givet tillgången på solenergi är solceller något vi kommer att se mer av.

– När vi ska bli fossilfria är det nödvändigt att utveckla sol och vind som energikällor. Om solcellerna är med tidigt i planeringen, som en designförutsättning, kan det bli riktigt bra. Till och med förnya arkitekturen, säger Anders Bodin.

Den nya upplagan innehåller även beskrivningar av den ytsnåla spartrappan och en sida har tillägnats dörrslagning, som inte bara utgör en praktisk fråga utan handlar om hur vi upplever arkitekturen i rummet.

Arkitektens handbok är tänkt för arkitekter men innehåller mycket som är nyttigt, kanske nödvändigt, att veta om man är ny i en byggnadsnämnd, skyddsombud eller hemmasnickare. Den är relevant för alla som i någon form kommer i kontakt med byggande, säger Anders Bodin.

Praktisk och tydlig handbok

Som vanligt har boken stramats upp. Figurer har förtydligats och texttunga avsnitt har komprimerats. Boken är systematiserad och illustrerad på ett sätt som gör den enkel att använda. Den innehåller även ett omfattande register med begreppsförklaringar.

– Vi gör en årlig översyn med förtydliganden och skärpningar. Nu trycker vi också hela boken, som är FSC-märkt, på 100% återvunnen pappersråvara, säger Anders Bodin.

Årets upplaga är skriven och illustrerad av arkitekterna SAR/MSA Anders Bodin, Jacob Hidemark, Martin Stintzing och Sven Nyström.

Kontakt:

Anders Bodin
Författare och arkitekt SAR/MSA, TeknD
Anders Bodin Arkitektkontor

Sven Nyström
Författare och arkitekt SAR/MSA
Hidemark & Stintzing Arkitekter AB
Telefon: 08-40 666 88

Omslaget till Arkitektens handbok 2021.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

De har skrivit nytt standardverk för byggbranschen11.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har länge saknats en heltäckande lärobok som följer hela byggprocessen, ansåg lärare och forskare i byggproduktion som för mer än tio år bestämde sig för att ändra på den saken. Nu är resultatet helt klart: bokserien Byggledning omfattar 2000 sidor och ett omfattande digitalt material. Innehållet vänder sig till ingenjörsstudenter och är även tänkt att fungera som handbok till yrkesverksamma.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.