Solcellsanläggningar kan slå ut grannarnas jordfelsbrytare

Det låter smått otroligt men problemet har diskuterats i branschen länge. En ny rapport från Installatörsföretagen bekräftar nu att en solcellsanläggning kan slå ut jordfelsbrytare hos grannar utan att de märker det. Det ökar risken för personskador.

- Slås jordfelsbrytaren ut kan det innebära stor fara och leda till fara för livet. Våra undersökningar i rapporten visar att solceller i kombination med en viss typ av jordfelsbrytare kan ha just den effekten – inte enbart på ditt eget nät utan till och med på din ovetande grannes nät, säger Fredrik Byström Sjödin, elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.

En solcellsanläggning avger viss mängd likström trots växelriktare. Installatörsföretagens tester visar att likströmmar kan vara så höga som 5-8 procent av växelströmmen – långt över gränsvärdet 0,5 procent som idag är produktstandard. Vid likström högre än 6 mA slutar jordfelsbrytare av typ A att fungera utan några synliga spår, inte bara i huset med solcellsanläggningen. De fastnar i tillslaget läge. Jordfelsbrytare av typ A kan slås ut även i angränsade hus utan att ägaren märker det.

- Det är mycket överraskande att förekomsten av likströmskomponenter kan bli så hög och det ställer mycket höga krav på elinstallationer i framtiden. Är man orolig över sin nuvarande anläggning ska man be ett elinstallationsföretag kontrollera jordfelsbrytarna och om det bedöms nödvändigt byta från typ A till typ B, fortsätter Fredrik Byström Sjödin.

De närmsta åren ska 400 000 solcellsanläggningar och över 2 miljoner laddningsplatser för elfordon installeras i Sverige. Och med ökad förekomst av mycket krävande elektronisk och avancerad utrustning ökar risken för komplikationer.

- Att installera solceller är inte någon enkel historia. Det kräver kunnande och fackmannamässighet. Vår undersökning visar ytterligare vikten av att utföra installationerna korrekt. Men mer kommer att behöva göras för att möta de här problemen i framtiden, säger Fredrik Byström Sjödin.

Om rapporten: Syftet med rapporten har varit att utreda om likströmskomponenter och högfrekventa störningar förekommer i de allmänna lokalnäten. De resultat som ligger till grund för rapportens slutsatser är dels utredningar utförda av två oberoende externa konsulter och egna beräkningar utförda av Installatörsföretagen.

Jordfelsbrytare påverkas av likströmskomponenter och högfrekventa, ledningsburna störningar. Rapporten kan också visa att arkitektur och dimensionering av lokalnäten endast har mindre betydelse för utspridningen av likströmskomponenter. Däremot har volymen av antalet växelriktare och resistansen i felstället stor betydelse.