Sollefteå-elever vinnare i Unga reportrar-tävling

4.4.2017 13:36 | Håll Sverige Rent

Olivia Forssén och Felicia Persson från Sollefteå gymnasium har vunnit Håll Sverige Rents tävling Unga Reportrar i kategori Artiklar 15 år eller äldre. Nu kommer de att tävla internationellt.

-Jag är imponerad över alla fantastiska reportage som vi har fått in i år. Det är en bekräftelse på vilket stort engagemang det finns för hållbarhetsfrågor hos unga människor, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Unga Reportrar är Håll Sverige Rents skolprogram som ger elever i åk 6-9 och gymnasiet möjlighet att undersöka hållbarhetsfrågor och producera egna reportage.

Vinnarbidraget producerades av Olivia Forssén och Felicia Persson från Sollefteå gymnasium. Elevernas artikel heter ”Skogen kan hjälpa till att mätta världsbefolkningen”. Eleverna har skriver om ett företag som utvecklar nya hållbara ingredienser till fiskfoder, som består av mikrosvamp som matas med rester från skogsbruket. De kommer nu att tävla i den internationella tävlingen för Young Reporters for the Environment.

Juryns motivering för det vinnande bidraget inom kategori Artiklar 15 år eller äldre lyder:

” En inspirerande och hoppfull artikel som lyfter innovationer och lösningar. Artikeln har en intresseväckande rubrik och bilder som kompletterar texten på ett bra sätt. Författarna lyfter ett mycket intressant ämne och kommer läsarna nära genom att beskriva sina egna upplevelser.”

Juryn består av Mia Sjöström (SvD Junior), Lotta Olin (Utbildningsradion), Kim Jakobsson (ungdomar.se & We_change), Beatrice Rindevall (Supermiljöbloggen), Saga Kindstrand (PUSH Sverige & Fältbiologerna), Lisa Reimegård (Bi-lagan), Johanna Ragnartz (Håll Sverige Rent).

Pia Linghede, projektledare Håll Sverige Rent, telefon 070-7237240

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89

Här finns Olivias och Felicias artikel.

Fakta om tävlingen för Unga reportrar:

Unga Reportrars tävling var i år uppdelad i fem kategorier:

1. Artiklar 14 år eller yngre
2. Artiklar 15 år eller äldre
3. Foto
4. Film
5. Podd (kategorin finns endast i Sverige)

Juryn har utsett vinnare för varje kategori och bland dessa korades sedan en huvudvinnare – som i år blev Fotoreportaget Mot en ljusare framtid. Huvudvinnaren kammar hem storvinsten på 10 000 kronor till klassen men alla vinnare får fina priser. Förutom pris och diplom får vinnarna i kategori 1-4 också möjligheten att tävla internationellt mot Unga Reportrar (Young Reporters for the Environment) från 34 andra länder runt om i världen.

Pia Linghede, projektledare Unga Reportrar, Håll Sverige Rent, telefon 070-7237240