Sollefteåprofil är årets eldsjäl

ICA-handlaren Ulf Schön i Sollefteå har tilldelats Visa vägen-priset Årets eldsjäl för sitt engagemang att möjliggöra arbete till personer med funktionsnedsättning. I hans butik har flertalet personer med funktionsnedsättning jobbat genom åren både i vanliga anställningar och genom praktikplatser.

Sedan 2008 har arbetsmarknadspriset Visa vägen-priset delats ut. Priset går till den eldsjäl och den arbetsgivare som under året har gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Bakom priset står Samhall.

Jag är stolt och hedrad över att utses till årets eldsjäl. Ända sedan jag som 16 åring började arbeta i min pappas butik och hade en kollega med Aspbergers syndrom har jag valt att se förmågor istället för hinder. Sedan dess har det varit självklart för mig att bidra till inkludering, säger Årets eldsjäl Ulf Schön.

Vinnarna utsågs under måndagskvällen vid en prisceremoni på Vasateatern i Stockholm av den namnkunniga juryn bestående av ordförande Jan Scherman, H.K.H Prins Daniel, ärkebiskop Antje Jackelén, LO:s tidigare ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, Svenskt Näringslivs tidigare chefsekonom Bettina Kashefi och Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall. Så här lyder juryns motivering.

Årets eldsjäl är en person som med både värme och stolthet visat att både medarbetare och samhälle mår som allra bäst när fler får vara med och bidra.Med en grundmurad tro på allas förmågor ser årets eldsjäl bortom begränsningar och fördomar och visar vägen mot en bättre arbetsmarknad. Ett inspirerande arbete som också spridits långt utanför den egna verksamhetens väggar. Med engagemang och medkänsla får eldsjälen alla i sin omgivning att känna stolthet och att växa som människor, säger Jan Scherman ordförande för Visa vägen-juryn.

Idag står alltför många personer med funktionsnedsättningar utanför arbetsmarknaden. Visa vägen-priset uppmärksammar arbetsgivare som bidrar till att bryta det utanförskapet på arbetsmarknaden.

Årets eldsjäl Ulf Schön och Visa vägen-juryns ordförande Jan Scherman. (Bilden är fri att använda)

Om Visa vägen-priset

Visa vägen-priset går till arbetsgivare och eldsjälar som dagligen lyfter människor genom att tro på deras förmågor och se funktion istället för hinder.

Priset delas ut av Samhall i syfte att uppmärksamma personer som går i bräschen för inkludering och att öppna upp arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.

Visa vägen-priset delas ut i tre regioner – Norrland, Svealand och Götaland. De regionala vinnare tävlar sedan om att vinna det nationella priset som delas ut på Visa vägen-galan på Vasateatern den 22 november.