Solsken i vintermörkret; exklusivt parti Chablis Premier Cru-vin med lagringspotential från Domaine Laroche – 299 kronor i utvalda butiker!

13.2.2017 11:37 | Spring Wine & Spirits AB

Den 17e februari lanseras ett exklusivt parti om 1200 flaskor av toppvinet Chablis Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes 2014, från den prisade och erkände vinproducenten Domaine Laroche. Årgången kännetecknas av stabilitet vilket har resulterat i läckra vita viner med mycket bra lagringspotential. Mycket vinkvalitet för pengarna får man genom att köpa en flaska för 299 kr i utvalda Systembolagsbutiker.

Domaine Laroche Chablis Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes 2014

Vinproducenten Domaine Laroche personifierar Chablis ut i fingerspetsarna. De tilldelades bland annat IWSC-trofén för Frankrike: French Wine Producer of the Year 2014 och äger idag 2,16 hektar av de 126,09-hektar stora Premier Cru-klassade vingårdarna i Vaillons. Egendomen grundades år 1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig ärevördiga Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent som var, för att ge ett exempel, först ut med skruvkapsyl för Chablisviner. Domaine Laroche är en stor aktör i regionen och en som dessutom jobbar aktivt med hållbar utveckling och odling. Chefsvinmakare är Gregory Viennois.

Vinifieringsteknik

Hela druvklasar skördas manuellt och sorteras innan de pressas i en pneumatisk press. Den nypressade musten vilar sedan i speciellt designade, vida ståltankar i 12 timmar vid 12-15C för att den ska klaras naturligt. Jäsningen sker vid 18C och tar 21 dagar, varav 85 % av vinet jäser i rostfria tankar, resten i ekfat av franskt ursprung. Det unga vinet lagras i 9 månader, 15 % på franskt ekfat och resten i tankar. Man gör en mycket försiktig filtrering för att bevara så mycket som möjligt av vinets egen karaktär.

Vinet

Färg: Ljusgul.

Doft: Komplex, ursprungstypisk, läcker, elegant och blommig doft med toner av citrus- och tropiska frukter, flinta, skiffer, rök och sommarblommor.

Smak: Torr, frisk, sofistikerad och intensiv smak med inslag av mandarin, mogna päron, aprikoser, ananas, mogna citroner, friska gröna äpplen, mogna Fujiäpplen och litet fat, nästan Rieslingslika honungstoner. Perfekt balans mellan den generösa frukten, den klingande mineraltonen och de livliga fruktsyrorna. Långt avslut med finstämd fräschör.

Passar till

Avnjut vinet tillsammans med smakrika skaldjursrätter som pilgrimsmusslor smaksatta med saffran eller gratinerad krabba, till fiskrätter baserade på sjötunga, piggvar och hälleflundra, lax med beurre blancsås eller inbakad lax. Även till grillad kalvkotlett eller griskotlett, i synnerhet serverade tillsammans med svamp. Alltid utmärkt till ostar som mogen Epoisses eller Soumaintrain.

Ursprung: Frankrike, Bourgogne, Chablis/AOP Chablis Premier Cru | Producent: Domaine Laroche | Druvor: Chardonnay 100%, | Alkoholhalt: 13% vol | Art.nr: 95249-01| Pris: 299 kr | Distribution Systembolaget: 1200 flaskor, små parti i butik. Lanseringsdatum: 2017-02-17

Domaine Laroche Chablis Premier Cru Vaillons Vieilles Vignes 2014

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Chablis-producenten Domaine Laroche öppnar egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns värdshus6.8.2017 21:06Pressmeddelande

Sensommar 2017. Du och dina vänner vill ha en kräftskiva men har varken tid, ork eller lokal. Dessutom har ni ett stort vinintresse och anser att kräftans sälta bäst matchar med friska och fräscha viner med uttalad syrlighet, gärna från Chablis. Titta då hit! Nu lanserar vinhuset Domaine Laroche sin egen kräftpaviljong på Djurgårdsbrunns Värdshus i Stockholm.

Trapiche Smoak Wood – sommarens smaksättare på grillen20.6.2017 13:25Pressmeddelande

Det grillas flitigt i de svenska hemmen under sommarhalvåret och många vill briljera med sina grillfärdigheter. En grillmetod som allt fler har upptäckt är att grilla med rökflis. Det fungerar både som smaksättare samtidigt som råvarorna både blir mörare och saftigare. Inför sommaren har det argentinska vinhuset Trapiche inlett ett samarbete med Lilla Rökeriet där de tagit fram ett rökflis - Trapiche Smoak Wood. Trapiche Smoak Wood lanseras 20 juni.

Den ljusrosa versionen av den ikoniska cavan Anna de Codorníu släpps nu i limiterad upplaga29.5.2017 09:58Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu, även aktuell med ett samarbete med den svenska konstnärinnan Clara Hallencreutz, släpper inför sommaren 2017 ytterligare ett vin i limiterad design. Denna gång är det den ljusrosa cavan Anna de Codorníu Rosé Brut som får en ny lyxig kostym. Ett lyxigt bubblande inslag i sommarens rosémingel Snart är sommaren här vilket för många även innebär att det är rosévinspremiär. Anna de Codorníu Rosé Brut passar utmärkt att serveras både som en festlig aperitif och till somriga bufféer med till exempel löjromstoast och skagensnittar. Anna de Codorníu Rosé Brut har en mycket elegant och torr smak med en god balans mellan de fruktiga tonerna av röda bär – och de fräscha fruktsyrorna, samt bröd och mandel. Blenden består till 70 procent utav den prestigefyllda druvan Pinot Noir och resterande 30 procent av Chardonnay. Doften har tilltalande aromer av röda bär, som jordgubbar, körsbär och hallon, samt nötter, gröna äpplen och grapefrukt. Codorníus vinmakare rekommender