Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver.

Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson.

Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online.
Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion

Sommar

Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och en tropisk mönstermix på textilier, solcellsdriven LED-belysning och tillbehör. Bland nyheterna finns innovativa SVANÖ bänk med inbyggd spaljé, grålaserade BONDHOLMEN serie av hållbart odlad eukalyptus och SOMMARLIV serie för exotiska dukningar i glada färger.

Säljstart: feb-april 2020
Läs mer och ladda ner bilder av sommarsortimentet

Interiör

Låt sommaren följa med in och hitta inspiration i interiörer för sov-, bad- och vardagsrum. Här visas aprilnyheter tillsammans med befintligt sortiment. SAGSTUA sängstomme är bäddad med ljuslila ÄNGSLILJA påslakanset och mönstrade VATTENFRÄNE påslakanset. Båda av 100 procent bomull från mer hållbara källor, säljstart i april 2020.

Ladda ner interiörbilderna

Produktinformation och priser för samtliga lanseringar ovan, se pressmaterial

Kontakta press.sto@ikea.com om du önskar information om när sommarbutikerna på IKEA varuhusen öppnar på respektive ort i Sverige.

HAVSTEN 3-sits soffa med sommarens textilier.
SOLVINDEN LED solcellsdriven belysning.
SAGSTUA Sängstomme med ljuslila ÄNGSLILJA påslakanset av 100 % bomull från mer hållbara källor.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.