Sommaraktiviteter i Biskopsgården när sport och kultur delar planhalva

Mellan 23 juni och 13 augusti blir Svarte Mosse i Biskopsgården sommarens samlingsplats för barn, ungdomar och familjer när BonnierHoops slår upp portarna för fjärde året i rad. Genom satsningen ges möjligheten att mötas på basketplanen men också på ett roligt och inspirerande sätt främja läsning och det skrivna ordet i olika kulturaktiviteter.

− BonnierHoops i Biskopsgården är ett lysande exempel på samverkan och nytta för det lokala samhället. Modellen har visat sig vara lyckad varje år och vi är väldigt glada att ännu ett år kunna erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter för unga under hela sommarlovet, säger Lennart Johansson, chef på Näringslivsgruppen, Göteborg & Co.

Den 23 juni kl.15.00 invigs BonnierHoops 2021 på Svarte Mosse i Biskopsgården, och håller öppet till 13 augusti. Syftet är att genom den tillgängliga sporten basket även öka intresset för läsning och det skrivna ordet. I nära samverkan mellan Göteborgs Stad, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, lokala bostadsbolag, polisen, och föreningar vill aktörerna tillsammans erbjuda de boende i Biskopsgården en trygg mötesplats med meningsfull aktivering.

Aktiviteterna och området kommer att anpassas för att möta de restriktioner som råder samt för att kunna säkerställa en säker plats för besökarna. Målsättningen är att kunna erbjuda något för alla med workshops inom; rap, design, dans, demokrati, boklounge-häng och såklart en hel del basket. Området kommer ha öppet kl.11-21 på vardagar och kl.15-21 på lördagar.

BonnierHoops Biskopsgården är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Bonnierförlagen, Svenska Basketbollförbundet, Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Polisen, Poseidon, Bo Bra, Willhem, Balder, Västra Hisingen Basket.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Elva hållbara upplevelser i Göteborg8.7.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som världens mest hållbara stad att besöka 2021, utsedd av Lonely Planet, erbjuder Göteborg många härliga hållbara upplevelser att njuta av i och runt staden. Tågförbindelserna hit är bra, nästan alla hotell är miljödiplomerade och du promenerar med lätthet runt till det mesta. Naturen finns runt knuten eller för den delen mitt i stan. Här ger vid dig elva upplevelser för en grönare svemester nu i sommar.

Göteborgs Kulturkalas 2021 – det största minsta någonsin30.6.2021 11:39:52 CEST | Pressmeddelande

När Göteborgs Kulturkalas drar igång den 20–22 augusti är det det minsta och samtidigt det största någonsin. Med nyheten Kulturpresenten, där du bokar och får hem din alldeles egna kulturupplevelse, och med programpunkter på 70 platser över hela Göteborg. Standup på Kajskjul 8, streamade konserter, konstvandring i Hammarkullen och Breakdance i Kviberg, välj din favorit från årets Kalas!