Motormännen

Sommardäck i stort test

Dela

I medlemstidningen Motors senaste nummer publiceras årets stora sommardäckstest. Två av sexton testade däck underkändes i ett av momenten. Det gäller att inte snåla vid däckköpet. Det är stora skillnader mellan däcken i testen, här finns både fynd och däck som kan visa sig bli dyrköpta misstag.

Under de kommande veckorna är det dags att skifta hjul. Från 1 april är det fritt fram för att byta till sommardäck. Dubbdäcken ska bort senast 15 april. Oavsett om du byter hjul själv eller har dem på hotell finns det en hel del att tänka på inför bytet.

– Många efterfrågar däck som är tysta. Då är det svårt att hitta rätt eftersom EUs däckdekal bara anger ljudnivå utanför bilen. Att ta del av resultatet från oberoende tester är därför viktigt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Motormännens Riksförbund.

De senaste årens trend med stora fälgar gör samtidigt att fler och fler rullar på däck med mycket låg profil. Sådana däck och hjul gör inte bara att bilen kan upplevas väldigt stötig och ibland till och med spårkänslig, de är också ofta mycket dyrare och kan göra att vägljudet i kupén blir mer påträngande, särskilt i högre farter.

Motormännens viktigaste råd inför sommaren:

  • Byt till sommardäck. Kör inte vidare på nordiska friktionsdäck, dessa ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna på våt vägbana försämras avsevärt.
  • Byt till nya däck vid 3 mm. En del däcktillverkare menar att deras däck presterar lika bra ända ned till 2 mm. Det kan spara både miljö och plånbok, men det är ännu långt ifrån alla tillverkare som ger sådana garantier.
  • Lämnar du in vinterdäcken på förvaring under sommaren? Däck ska förvaras mörkt och svalt. Ta själv reda på om däcken är i bra skick, och om de klarar en säsong till. Däckverkstäder tycker ofta att det är smidigt att få sälja nya däck i samband med att du ändå är där.

Sommardäckstestet har genomförts i samarbete med ADAC och flera andra europeiska motororganisationer. Efter att ha blivit inkörda, testas varje däck tillsammans med referensdäck i en serie olika prov. Buller mäts både inuti och utanför bilen. Livslängden mäts genom verklig körning i 1500 mil.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Motormännen
Motormännen
Fridhemsgatan 30
112 40 Stockholm

08-690 38 00http://www.motormannen.se

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Följ Motormännen

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Motormännen

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum