Sommardäckstest: Köp dyrare däck
Sommardäckstestet har denna gång gjorts på dimensionen 225/50 R17, en storlek som passar många familjebilar. Däcken är gediget testade för att utreda kör- och säkerhetsprestanda, samt komfort och livslängd.
Av 16 testade sommardäck var fyra riktigt bra, elva godkända och ett däck mediokert. Över lag är det ett gott resultat i detta hårda däcktest. Störst var skillnaden i bromssträcka på våt asfalt där det sämsta däcket behövde hela två billängder mer än det bästa däcket, vid inbromsning från 80 km/h (Semperit 32,7 m och Firestone 41,2 m).
Fyra däck hamnade i topp i testet. Falken Azenis FK510 har bra prestanda både på våt och torr vägbana, men har aningen högre rullmotstånd än flera av konkurrenterna. Continental Premium Contact 6 är ett däck som levererar genom hela testet. Det har säkra egenskaper på torr vägbana och är lättkört och precist på våt. Kumho Ecsta PS71 har bäst egenskaper på våt vägbana. Det är inte bäst på torr men har bra bromssträcka ändå. På torr vägbana glänste i stället Bridgestone Turanza T005, men det hade aningen kortare livslängd.
M Sveriges råd om däck inför sommaren
- Byt till sommardäck. Kör inte med dubbfria vinterdäck, de ska inte användas på sommaren. Bromssträckan och köregenskaperna försämras avsevärt.
- När du ska köpa nya däck, ta del av oberoende däcktester. Däck som presterar riktigt bra kostar ofta mer än halvbra däck. Kom ihåg att billiga däck kan ha kortare livslängd.
- Följ biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck. Kom ihåg att ha högre däcktryck när bilen har full last.
- Lämnar du in vinterdäcken på förvaring under sommaren? Däck ska förvaras mörkt, torrt och svalt. Tacka nej om verkstaden har tänkt förvara däcken i vanlig container stående på bakgården, där är det varken torrt eller svalt under sommaren.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 75 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum