Sommaren bokar på i Göteborg

Kort framförhållning, försiktighet men också fler danskar och norrmän som bokar. Läget inför sommaren ser allt bättre ut för besöksnäringen i Göteborg i takt med lättade restriktioner. Vissa hotell räknar med beläggning på 60 procent i sommar och ser fram mot en lovande höst.

Sommargöteborg hoppas på en bra säsong när restriktionerna lättar. Foto: Anders Wester/Göteborg Co

Juli är normalt årets i särklass bästa månad för hotellen i Göteborgsregionen med i stort sett fullbokat. Inför årets högsäsong är trenden är positiv även om det ser lite olika ut och förväntningarna inför hösten stora.

- Det är flera saker som pekar i rätt riktning just nu. Besluten att öppna för publik på arenor och att serveringar tillåts ha fler gäster och längre öppethållande har vi längtat mycket efter. Håller detta i sig så kan vi hoppas på en återhämtning under andra halvåret, säger Peter Grönberg vd för Göteborg & Co.

De nya restriktionerna gör att Bokmässan på torsdag börjar sälja biljetter till årets mässa. Och även att IFK Göteborg spelar kommande matcher till Ullevi med möjlighet att ta in 10 000 åskådare. Flera hotell upplever att bokningarna inför sommaren har ökat den senaste tiden. Det kan skilja sig åt mellan hotell i olika lägen.

- Det har hänt jättemycket och särskilt på sommardestinationer är mycket fullbokat. Ett trendbrott är att gäster från Norge och Danmark har börjat boka under andra halvan av sommaren, säger Anders Sköld som är kommersiell direktör på Nordic Choice.

På Vrångö i Göteborgs skärgård har Håkan Karlsten inga problem att fylla bäddarna på sitt lilla lägenhetshotell Kajkanten:

- Det finns bara enstaka dagar lediga fram till slutet av augusti och även våren har varit bra. Det har varit ett konstigt men faktiskt bra år för oss. Däremot saknar vi besökarna som kommer med färjan över dagen, säger Håkan.

Restauranger och serveringar behöver inte längre stänga tidigare och kan ha fler gäster än tidigare vid borden. För göteborgskrögarna är det en klar förbättring:

- Det betyder mycket och blev faktiskt lite bättre än vad vi vågade tro. Men det är fortfarande långt ifrån som det brukar vara och vi märker att folk är försiktiga när det gäller att boka biljetter i förväg. Det kommer vara en utmaning året ut, säger Ulrika Kvarnhult på Kajskjul 8 som har flera krogshower planerade i sommar och höst.

Elva hållbara upplevelser i Göteborg8.7.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som världens mest hållbara stad att besöka 2021, utsedd av Lonely Planet, erbjuder Göteborg många härliga hållbara upplevelser att njuta av i och runt staden. Tågförbindelserna hit är bra, nästan alla hotell är miljödiplomerade och du promenerar med lätthet runt till det mesta. Naturen finns runt knuten eller för den delen mitt i stan. Här ger vid dig elva upplevelser för en grönare svemester nu i sommar.

Göteborgs Kulturkalas 2021 – det största minsta någonsin30.6.2021 11:39:52 CEST | Pressmeddelande

När Göteborgs Kulturkalas drar igång den 20–22 augusti är det det minsta och samtidigt det största någonsin. Med nyheten Kulturpresenten, där du bokar och får hem din alldeles egna kulturupplevelse, och med programpunkter på 70 platser över hela Göteborg. Standup på Kajskjul 8, streamade konserter, konstvandring i Hammarkullen och Breakdance i Kviberg, välj din favorit från årets Kalas!