BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Sommaren på Bris: många barn med oro

Dela
Sommarlovet är över och runt om i Sverige har barn börjat skolan. Under årets sommar är det många barn som har vänt sig till Bris för att få hjälp. Mellan den 13 juni och den 14 augusti har Bris haft nästan 7400 kurativa samtal med barn.

När Bris förra året för första gången höll öppet dygnet runt ökade samtalen till Bris markant. Denna sommar har antalet samtal legat på samma nivå, och det märks att behovet av stöd är stort under dygnets alla timmar.

”Jag har sommarlov nu, och hela slutet av förra terminen kände jag mig väldigt rädd för lovet. Jag är inte så bra på att ta hand om mig själv, och litade inte på att jag skulle klara mig. Det har tyvärr hänt nu."

Orsakerna till att barn vänder sig till Bris är många, och under sommaren är det många barn som kontaktat Bris för att prata om sin psykiska hälsa. Ångest och nedstämdhet har under lovet varit vanliga samtalsämnen och utgjort 18 procent respektive 14 procent av samtalen. För barn som mår dåligt kan det dåliga måendet ofta bli extra påtagligt i kontrast till sinnebilden om hur härligt sommarlovet ska vara. En del är oroliga för att börja må sämre under sommaren och över att behöva hantera sin situation ensam. 

– Att barn vänder sig till Bris för att prata om sin psykiska hälsa är inte ovanligt och vi ser i stödet att sommaren är en period då många barn behöver prata med någon om hur de mår. Vi ser även att antal samtal som handlar om att inte vilja leva ökat något den här sommaren jämfört med tidigare somrar, men det återstår att se om det är en utveckling som håller i sig resten av året, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

En annan vanlig orsak till att barn kontaktar Bris är familjerelaterade problem. 17 procent av sommarens samtal handlar om familjen och 10 procent om familjekonflikter. För barn som lever i familjer där det finns missbruksproblem eller där det förekommer våld kan sommaren vara extra svår eftersom skolan, fritidsaktiviteter och de instanser som annars kan innebära en paus från hemmet har stängt.

”Precis innan sommaren hade jag mitt första möte med en psykolog. Nästa återbesök är i augusti och då ska vi kika närmare på min behandling men jag är så rädd att mitt mående kommer förvärras under sommaren.”

– Nu när skolorna, fritidsaktiviteterna och samhällets stödinsatser öppnar igen är det viktigt att barn som mår dåligt fångas upp och att vi gemensamt arbetar för att hjälpa varje barn att må så bra som möjligt, säger Magnus Jägerskog.

Information om statistiken

  • Under sommaren har Bris haft 7 371 kurativa kontakter med barn via chatt, telefon och mejl.
  • Period för mätningen är 13/6–14/8 2022.
  • Samtalsstatistiken gäller hela landet och går inte att bryta ned på mindre geografiska nivåer. Barn är alltid anonyma när de kontaktar Bris och det framgår inte var i landet de befinner sig.
  • Citaten ovan är exempel på vad barn har berättat för Bris och är vid behov anpassade för att inget barn ska kännas igen av någon annan.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

BRIS - Barnens Rätt i Samhället
BRIS - Barnens Rätt i Samhället
Arenavägen 61
121 77 Johanneshov

08-598 888 00https://www.bris.se

Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Folkrörelsen Bris startade 1971 och bidrog till att Sverige fick världens första förbud mot barnaga. Med barnkonventionen som grund stöttar Bris barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare för ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses.

Följ BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Bris och Telia har utvecklat anonyma SMS – en ny kanal till barnens stödlinje 116 11118.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Bris och Telia tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye