Sommarens direktflyg från Visby drar igång 21 juni – BRA hoppas på nytt rekord

BRAs sommarflyglinjer direkt till och från Gotland drar igång 21 juni och avslutas 12 augusti. I sommar hoppas BRA slå förra årets passagerarrekord, som var 105 000 personer, en uppgång med tio procent jämfört med sommaren 2016.

Det blir i sommar direktflyg, förutom till Bromma, Göteborg och Malmö även till Umeå, Sundsvall, Östersund, Norrköping, Ängelholm och Helsingfors.

Avgångar från Visby blir det på tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar och söndagar med pris från dryga 500-lappen inklusive skatter och avgifter. Resa till Gotland med BRA kostar från 568 kronor (prisexempel Norrköping-Visby 12 juli).

Under sommarlovet får alla medföljande barn mellan 2-11 år 90 procents rabatt på flyg med BRA och barn som inte fyllt 2 år åker som vanligt gratis. Något som bolaget hoppas ska bidra till att fler familjer väljer Gotland.Nyhet i år är möjlighet för alla att göra flygresan med 100 % biobränsle, något som väljs vid bokning för enhetspriset 300 kronor per flygsträcka.

Sommarflyglinjerna med BRA:

VISBY - UMEÅ 21 juni-12 augusti (tor, fre, sön)

VISBY - SUNDSVALL 21 juni-12 augusti (tis, tor, fre, sön)

VISBY - ÖSTERSUND - VISBY 11 juli-12 augusti (ons, fre, sön)

VISBY - NORRKÖPING- VISBY 28 juni -12 augusti (tor, fre, sön)

VISBY - ÄNGELHOLM - VISBY 21 juni – 13 augusti (tor, fre, sön)

VISBY - HELSINGFORS- VISBY 21 juni-12 augusti (tor, sön)

Majoriteten av flygningarna kommer att genomförs med flygbolaget BRAs klimatsmarta ATR 72 med plats för 72 passagerare. ATR 72 är de klimatsmartaste flygplanen för regionala flygningar. De flyger inte på hög höjd och undviker därmed så kallade höghöjdseffekter. De har låg bränsleförbrukning som genererar utsläpp på cirka 76 gram CO2/passagerarkilometer, att jämföra med miljöbilar som får släppa ut max 95 gram CO2/kilometer.

Sommarflyget till Gotland är bokningsbart från och med nu www.flygbra.se/flyga-med-oss/sommarflyget-2018/

Så här fungerar biobränsleflyg med BRA

• Välj biobränsle för varje flygsträcka vid bokning.
  • BRA tankar biobränslet i efterhand. Bolaget byter då ut vanligt jet-bränsle mot köpt mängd biobränsle.
  • BRA erbjuder biobränsle för enhetspriset 300 kr per sträcka, vilket motsvarar bränsleåtgång för en passagerare vid en genomsnittlig inrikesresa med BRA.

För mer information:

Sakarias Ronquist, Försäljningschef privatresenärer och småföretag, 070-498 00 11, sakarias.ronquist@flygbra.se
Emma Sandsjö, Kommunikationschef, 076-555 74 03, emma.sandsjo@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering: https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra

BRA har Sveriges nöjdaste flygresenärer, flyger till flest orter i Sverige, flyger direkt till/från Stockholm City Bromma flygplats, är top-10 mest rekommenderade varumärkena i Sverige, är först i världen med bokningsbara biobränslebiljetter, är världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.