Bixia

Sommarens elpriser blir nästan dubbelt så höga som förra året

Idag kommer elbolaget Bixia ut med sin sommarprognos där elpriserna i Norden förväntas hamna på i snitt 42 öre per kWh. Det är 40 procent högre än förra sommaren. Det beror på det torra vädret som reducerat vattenkraften, begränsningar i kärnkraften på grund av revisioner och stigande priser på kol och utsläppsrätter.

– Den hydrologiska balansen, dvs den samlade mängden vatten och snö i de nordiska magasinen, ligger just nu på minus 12 TWh. Lägre vattennivåer i magasinen påverkar elpriset uppåt, förklarar Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker på Bixia.

Samtidigt har högtrycket dominerat i Norden vilket gjort att vindkraften varit lägre än normalt, trots att antalet vindkraftverk har ökat.

– Men enligt de väderprognoser som finns tillgängliga nu ser det ut att bli ett omslag till ostadigare väder vilket också betyder att vindkraften kommer öka och pressa ner elpriset vindrika dagar, säger Matina Rosenberg.

Den sista kilowattimmen sätter priset

Den tidiga sommaren har redan lett till minskad elanvändning. Framåt kommer den dämpas ytterligare på grund av semestertider då flera företag minskar sin förbrukning. Dock kan elanvändningen öka riktigt varma dagar då användningen av komfortkyla ökar.

En annan faktor som håller uppe prisnivån under sommaren är ett betydligt högre pris på marginalkostnaden på kol. Stigande priser på kol men också utsläppsrätter är orsaken bakom det.

– Det är den ”sista” kilowattimmen som sätter priset på el. El som är producerat med kolkondens är fortsatt en del av den nordiska elmixen, eftersom Finland och Danmark har kolkondens som ett produktionsslag samt att vi är kopplade via ledningar mot övriga Europa där det sker ett ständigt utbyte, säger Matina Rosenberg.

Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker Bixia, 073-443 93 28
Marie Lorentzon, pressansvarig Bixia, 013-20 92 63

Bixia
Brogatan 1
58278 Linköping

0770-603030http://www.bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö, och Växjö. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från över 1800 anläggningar.

Bixia Energy Management är ett helägt dotterbolag till elbolaget Bixia. Bixia Energy Management har finansinspektionens tillstånd att bedriva värdepappershandel och sköter all inköp av elkraft åt Bixiakoncernen samt förvaltar och sköter elinköp direkt åt vissa kunder och andra elhandlare. Bolaget, som hanterar cirka 8 TWh fysisk kraft per år, har sitt kontor i Växjö. Här arbetar meteorologer, ekonomer, nationalekonomer, matematiker, statistiker och ingenjörer med analyser och riskbedömningar för att göra träffsäkra inköp. Enligt Svenska Kraftnäts kontinuerliga mätningar är Bixia Energy Management är ett av de elhandelsföretag som lyckas bäst i sina förbrukningsprognoser.

Tillsammans ger vi kraft som förändrar världen i rätt riktning! Läs mer på www.bixia.se

Följ Bixia

Abonnera på våra pressmeddelanden.