Sommarens populäraste resor – hit reser svenskarna

Sommarens semesterresor domineras av resmål runt Medelhavet. Trots ett något minskat bokningstryck behåller populära Mallorca förstaplatsen som mest populära destination, följt av Kreta och Split. Fjolårets turkiska revansch håller i sig, och Alanya ökar med nästan 25 procent mot sommaren 2018. Detta visar färsk statistik från Nordens största resebyrå, Ticket.

Januari och februari är populära resebokningsmånader, då många av sommarens semesterresor bokas in. Utbudet av resor och hotellrum är fortfarande stort, och många flygbolag och charterbolag erbjuder dessutom fördelaktiga boka tidigt-rabatter.

- Med undantag för förra årets rekordvarma sommar, då sista minuten-resorna för första gången på många år gick ner i pris, så har det vanligtvis lönat sig att boka sin sommarresa tidigt då priserna brukar stiga ju närmare sommaren man kommer. För den som inte vill riskera att fastna i ett regnigt sommarsverige är det dock fördelaktigt att solsäkra sin sommarsemester redan nu, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Mallorca är ett av svenskarnas mest älskade resmål. Ön har allt från stora, barnfamiljsvänliga resorthotell längs vackra stränder till nischade boutiquehotell i mysiga bergsbyar för romantikerna, och har dessutom profilerat sig som en perfekt destination för både de matintresserade och de träningsintresserade semesterfirarna. Grekland med sina många charmiga öar håller också ställningarna som det näst mest populära resmålet bland svenskarna. Nästan lika efterfrågade Split, som under de senaste åren har cementerat sin plats som ett av våra mest älskade sommarresmål, passar både för en hel semester och som utgångspunkt för att utforska rivieran samt de närliggande vackra öarna runt omkring.

- Kroatien har blivit en nutida semesterklassiker. Populära Split är till stor del en bilfri stad, och otroligt mysig att promenera omkring i. Jag vill dock slå ett slag för att också ta någon av färjorna ut till någon av öarna i närheten. Framför allt Brac har ett härligt, lugnare tempo perfekt för total avkoppling, säger Katarina Daniels.

Turkiet är åter på semesterkartan, och det främsta semesterresmålet Alanya ökar bokningarna med knappt 25 procent mot sommaren 2018. Runt Alanya finns också andra populära orter som lockar många svenskar, t.ex. vackra Bodrum, barnvänliga Side och golfentusiasternas Belek. Thailand fortsätter att utvecklas till en året runt-destination. Bangkok med närliggande paradisstränder samt norra Thailand lockar främst, eftersom de södra delarna av landet har en regnigare period under sommarmånaderna.

Efter januaris bokningstopp – hit reser vi i sommar

1. Mallorca (1)
  2. Kreta (2)
  3. Split (3)
  4. Alanya (7)
  5. Rhodos (4)
  6. Cypern (6)
  7. Bangkok (10)
  8. New York (9)
  9. Malaga (5)
  10. Alicante (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m 5 februari med avresa den 1 juni – 31 augusti 2019

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.