Apollo

Sommarens restrender 2019: upplevelsefokuserade, genuina och personliga

Dela

Under årets första månader bokas majoriteten av sommarens resor och redan nu syns flera trender inför sommaren 2019. I år söker svenskarna efter äkta, lokala och genuina resor och upplevelser. Det är resenärernas livsstil och fritidsintressen som i allt större utsträckning styr var resan går. Även valet av hotell får en större betydelse och svenskarna söker efter personliga boenden som tilltalar den egna livsstilen. Nedan presenterar Apollo några av årets utmärkande restrender:

 Det okända Grekland

Resebokningarna inför sommaren går just nu på högvarv och nästan hälften av alla bokningar väntas gå till storfavoriten Grekland – där Kreta och Rhodos står för den största andelen. Samtidigt visar bokningsmönstret att svenskarna vidgar de grekiska vyerna då den absolut största ökningen syns vid det relativt okända grekiska fastlandet: Epirus-regionen i nordvästra Grekland. Här är det framförallt den pittoreska semesterorten Parga, den exklusiva fiskebyn Sivota och den spännande bergsregionen Zagoria som lockar.

– Grekland har sedan länge haft en stor plats i svenskarnas hjärta och många förknippar landet med ö-liv, den traditionella maten och de vita husen med blåa fönsterluckor. På senare år har vi dock märkt hur svenskarna börjar intressera sig för mer oupptäckta och annorlunda delar av landet. Exempel är den lilla bergsbyn Mikro Papigo högt upp i Zagoria-regionen och Kykladernas små pittoreska öar Paros och Antiparos. I år vill man på upptäcktsresa till den "okända" lilla badorten Sitia på östra Kreta eller småöarna Kalymnos, Symi eller Tilos, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.

Bubblaren Albanien

Inför sommaren 2019 väntas fler skandinaviska resenärer än någonsin besöka Albanien och här syns en stor ökning i antal bokningar – cirka 20 procent i jämförelse med föregående år. Apollo var den första researrangören att 2014 anordna resor från Sverige till den södra delen av landet, Saranda med omnejd. 2018 gjordes en ytterligare satsning och Apollo började flyga direkt till landets huvudstad Tirana och badorten Durres. På kort tid har det relativt oexploaterade Albanien lockat många skandinaviska resenärer och listades av resemagasinet Vagabond som det hetaste resmålet 2018.

– Föregående år visade vår Sifo-undersökning att hela sju av tio svenskar var nyfikna på Albanien, i år är intresset ännu större. En stor andel uppger att de lockas av att vara de första i bekantskapskretsen att besöka det prisvärda landet som bjuder på makalös natur, vackra stränder och spännande historia, säger Clara Larsson.

Allt fler svenskar tränar på semestern

2019 rapporteras en starkt ökad efterfrågan på träningsresor. Enligt Apollos Sifo-undersökning vill 1,5 miljoner svenskar träna på semestern och då med liknande förutsättningar som hemma. De aktiviteter som svenskarna helst vill utöva under semestern är vandring, yoga, cykling och löpning. Denna trend syns tydligt i Apollos bokningar under årets första månad.

Något som ökar mer och mer är att hela familjen åker på träningsresor tillsammans, framförallt under skolloven till event som: Kids Sports AcademyYouth Sports Camp och Fotbollscamp med Svenska Fotbollsakademin.

Apollo Sports är idag Nordens största arrangör av träningsresor och har länge jobbat för att både utmana och möta efterfrågan. Det som sticker ut i år är framförallt intresset för lite annorlunda träningsresor med nischade sporter och ovanliga resmål.

– Det syns ett stort intresse för våra äventyrliga resor som mountainbike i Flintstone-landskapet i turkiska Kappadokien eller yogaresor med boende på en båt i Adriatiska havet: Liveaboard i Kroatien. Även intresset för surf ökar – nybörjarkurserna vid träningshotellet La Pared på Fuerteventura är riktiga dragplåster, säger Clara Larsson.

Apollo Sports har de senaste åren expanderat och har tio sporthotell i Europa, Nordafrika och Thailand. Här tränar allt ifrån den svenska OS-truppen, simlandslaget, proffscyklister, triathleter till helt vanliga vardagsmotionärer. Tre av sporthotellen Playitas Resort och La Pared på Fuerteventura och vinterns nyhet Aqua Vista i Hurghada – är ”powered by Playitas” vilket innebär att Playitas ledning har ett helhetsgrepp om sportinfrastruktur, mat och dryck på hotellen.

Unika och personliga hotell

Intresset för unika och autentiska upplevelser återspeglas även i valet av hotell. Det syns ett minskat intresse för stora och generiska hotellkomplex, istället söker resenärerna efter personliga hotell som tilltalar en specifik livsfas eller livsstil. Det handlar om allt ifrån pittoreska familjeägda hotell, hotell med en tydlig lokal prägel, hotell som erbjuder morgonyoga, hotell med en skandinavisk simskola och barnklubb till renodlade träningshotell.

Apollo Mondo Boutique

För att möta den ökade efterfrågan på livsstilshotell lanserar Apollo 2019 ett nytt hotellkoncept: Apollo Mondo Boutique – det personliga designhotellet. Apollo Mondo Boutique riktar sig till medvetna livsnjutare som söker något mer än bara ett bra designhotell. Här står helheten i fokus: estetik och design, gastronomi, bekvämlighet, funktion, träning och yoga. Hotellkonceptet genomsyras dessutom av närheten till det lokala – gästerna ska kunna se, känna, lukta och smaka var i världen de befinner sig. Det första Apollo Mondo Boutique-hotellet Isola Verde ligger i nordvästra Grekland, Sivota och öppnar i maj 2019.

Nya Apollo Mondo-hotell sommaren 2019

Apollo lanserade sitt första koncepthotell 2014, idag har researrangören fem olika koncept: Mondo Family, Mondo Selected, Mondo Enjoy, Mondo Duo och nu Mondo Boutique, med totalt 82 hotell fördelade på 22 resmål.

I sommar öppnar Apollo sju nya koncepthotell, den starkaste tillväxten syns bland Apollo Mondo Enjoy-hotellen – koncepthotell med en utpräglad lokal touch. Många av dessa är familjeägda och noga med att lyfta upp den lokala orten i allt ifrån inredning till mat. Sommarens Apollo Mondo Enjoy-nyheter är hotellen Evidokia på Naxos, Cordial Muelle Viejo på Gran Canaria och Elvita på Rhodos.

I sommar öppnar även ett nytt Apollo Mondo Selected-hotell med bekväma faciliteter, träning, avkoppling och en skandinavisk barnklubb i Turkiet, Alanya: Gold Island.

På Cypern och Zakynthos öppnar nya Apollo Mondo Family-hotell med skandinavisk barnklubb, simskola, träning och hälsosam mat: Malama Beach Holiday Village och Tsilivi Beach.

Ökat intresse för hållbart resande

I Sverige syns i år ett ökat intresse för hållbart resande, allt fler efterfrågar och bokar Apollos miljöcertifierade hotell, miljöeffektiva flyglösningar och önskar klimatkompensera för sin resa. En undersökning som Apollo utförde i januari 2019 bland sina resenärer visar att det man är absolut mest mån om, och intresserad av, inom hållbart resande är det lokala samhället på de resmålen man besöker. Apollo bedriver ett omfattande arbete för hållbar turism både på de nordiska kontoren, med flyget och lokalt ute på destinationerna.

– En annan trend vi ser är den stora ökningen av sommarbokningar till Turkiet och något som sticker ut jämfört med tidigare år är att allt fler väljer att förlägga sin sommarsemester vid destinationer som vanligtvis förknippas med vinterresor, exempelvis Kanarieöarna, Dubai och Sri Lanka. Destinationer som lockar med vandring, träning, surf, yoga och storartade upplevelser, säger Clara Larsson.

Sommarens mest bokade semesterdestinationer:
  1. Grekland
  2. Kroatien
  3. Spanien
  4. Turkiet
  5. Albanien
Sommarens mest bokade storstäder:
  1. London
  2. Paris
  3. Rom
  4. Prag
  5. Barcelona

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Apollo
Apollo
Ynglingagatan 2
113 47 Stockholm

0771-37 37 37https://www.apollo.se/

Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.

Apollo bildar tillsammans med flygbolaget Novair, specialistarrangörerna Golf PlaisirLime Travel och Xtravelsamt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbartresande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). Apollo är TravelLife-certifierade sedan 2015. www.apollo.se

Följ Apollo

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Apollo

Sveriges Olympiska Kommitté förlänger samarbetet med Apollo19.2.2019 07:00:00Pressmeddelande

2013 blev researrangören Apollo officiell leverantör av olympiska träningsläger och camps åt Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Nu förlängs och förstärks samarbetet till 2021. Det nya samarbetet innebär att tre av Apollos sporthotell blir Svenska Olympiska Camps. Flaggskeppet är fortsatt Playitas på Fuerteventura men nu tillkommer Apollo-nyheten Aqua Vista – powered by Playitas i Hurghada och även ett tredje sporthotell, som offentliggörs under våren 2019.

Bachelor i romantikens Grekland – i samarbete med Apollo13.12.2018 06:45:00Pressmeddelande

I år har tv-programmet ”Bachelor – när leken blev allvar” utspelat sig i romantikens Grekland, närmare bestämt i Epirus-regionen med omnejd: Parga, Sivota, Ioannina och Zagoria – detta i samarbete med Apollo. Under hösten har tittarna fått följa årets bachelor David Möller i hans jakt på kärlek, på spännande utflykter och dejter i magiska miljöer i nordvästra Grekland. Kommande vecka är det dags för den spännande upplösningen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum