Sommarjobbarna - framtidens spetskompetens?

Varje år jobbar runt 30 personer som sommarjobbare på Jämtkraft. En inblick i företaget och en positiv bild av Jämtkraft som arbetsgivare är två saker de förhoppningsvis får med sig inför kommande yrkesliv.
André Larsson, privat foto

Jämtkraft anställer i sommar tolv ungdomar i gymnasieåldern och runt 18 högskole- och universitetsstudenter. Deras uppgifter kommer att variera och innehålla allt ifrån kundservice i kundtjänst till arbete ute på fältet.

De unga sommarjobbarnas uppgift är främst fastighetsskötsel på Jämtkrafts anläggningar, vilket exempelvis innebär att klippa gräs och måla.

– De får åka runt och sköta om våra olika anläggningar och på så sätt bidra till att de håller i många år till. Men framför allt vill vi att de ska upptäcka Jämtkraft som företag och vilka möjligheter till jobb som finns hos oss, säger Samuel Rödin, HR-generalist på Jämtkraft.

Att Jämtkraft kan erbjuda så många unga sitt kanske första jobb är ett stort ansvar enligt Samuel.

– Vi hoppas att de ska känna att vi är nyfikna och intresserade av vad de har att bidra med, och att vi är ett företag som är öppna för nya idéer. Vi är ju en bransch där utvecklingen hela tiden går framåt, så det är viktigt att visa upp att vi inte bara anställer folk som läser elprogrammet. Att hitta framtidens energilösningar kommer att kräva både nya yrken och nya utbildningar, säger han.

”Fritt arbete”

För att sommarjobbarna ska få bästa möjliga guidning i sitt arbete anställs också ett gäng arbetsledare. André Larsson, som studerar till driftingenjör elkraft, jobbade som det förra sommaren. Han har även under sin utbildning gjort praktik på Jämtkraft. Nu återvänder han sin andra sommar som arbetsledare.

– Jag trivs bra på Jämtkraft, så det kändes givet att komma tillbaka. Det är ett sätt att få in en fot på en arbetsplats som jag skulle kunna tänka mig att jobba på, säger han.

Att arbetsleda sommarjobbarna tycker han är ett roligt uppdrag eftersom han gillar att jobba med människor och det är ett fritt arbete.

– Vi är en liten grupp och lär känna varandra väl. Genom alla resor får vi får se mycket av Jämtland. Förhoppningsvis lyckas jag också ge årets sommarjobbare en positiv bild av Jämtkraft, säger André.

Han jobbar åtta veckor och hinner då ha två olika grupper med sommarjobbare. Med erfarenheten både från förra sommaren och praktiken känner han sig trygg i sin uppgift.

Många återkommer

Med ett år kvar på utbildningen har André fortfarande lite tid att fundera på vad han vill jobba med i framtiden.

– Det är många delar som är intressanta på Jämtkraft. Under min praktik har jag fått en inblick i det mesta kring elnät, men även fått se hur spännande det är med elproduktion och vattenkraft.

André är inte ensam att återkomma till Jämtkraft. Att folk trivs och får en känsla av att bidra till samhällsnyttan tror Samuel, som själv är ganska nyanställd, är två anledningar till att det är en attraktiv arbetsgivare.

– Det bidrog i alla fall till att jag ville börja här. Och jag tror det är faktorer som påverkar sommarjobbarna också. Trender visar att samhällsansvar och möjlighet att bidra till utveckling är en viktig del när unga väljer var de vill jobba, säger Samuel.

André Larsson, privat foto