Sommarkampanj ska locka besökare till Göteborg på ”svemester”

Reseguiden Lonely Planet utsåg Göteborg till världens mest hållbara stad att besöka 2021. Sommarkampanjen knyter an till utmärkelsen. Fem guider har tagits fram på besökssajten goteborg.com där läsaren vägleds till sommarens bästa upplevelser – med barn, pärlor i skärgården, bästa sightseeingen, bästa uteserveringar och tips till svemester med guldkant i city.

Kampajbilder på Göteborgs skärgård och sightseeing i city med elbåt

Göteborg är ett starkt familjeresmål och med Liseberg öppet finns stor potential till besök av just familjer säger Andrea Jovell, chef för Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co. Vi lyfter också vår vackra skärgård, ger tips på några av de bästa uteserveringarna och hur du sätter guldkant på semestern. Vi är stolta över Lonely Planets utmärkelse och hoppas på många besökare i sommar.

Årets sommarkampanj bygger på den prestigefyllda utmärkelsen från Lonely Planet, startar den 11 juni och riktas mot svensk målgrupp boende 10–40 mil från Göteborg som kan attraheras av ”svemester” under sommaren. Destinationens välbesökta hemsida goteborg.com är navet för kommunikationen om Göteborg och de fem matnyttiga guiderna marknadsförs genom annonser i sociala medier och på mediasajter.

De fem guiderna har följande teman och finns här:
Upplev Göteborg med barn i sommar
Sommarpärlor i Göteborgs skärgård
Sommarens bästa sightseeing i Göteborg
Göteborgs bästa uteserveringar
Sätt guldkant på sommaren i Göteborg

Kampanjperioden är 11 juni–augusti 2021.
Mer information om kampanjen finns på Göteborg & Co´s corporate sida

Kampajbilder på Göteborgs skärgård och sightseeing i city med elbåt
Upptäck sommarpärlor i Göteborgs skärgård
Hyr din egen elbåt i kanlen - en av sommarens bästa sightseeingaktiviteter i Göteborg

Elva hållbara upplevelser i Göteborg8.7.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som världens mest hållbara stad att besöka 2021, utsedd av Lonely Planet, erbjuder Göteborg många härliga hållbara upplevelser att njuta av i och runt staden. Tågförbindelserna hit är bra, nästan alla hotell är miljödiplomerade och du promenerar med lätthet runt till det mesta. Naturen finns runt knuten eller för den delen mitt i stan. Här ger vid dig elva upplevelser för en grönare svemester nu i sommar.

Göteborgs Kulturkalas 2021 – det största minsta någonsin30.6.2021 11:39:52 CEST | Pressmeddelande

När Göteborgs Kulturkalas drar igång den 20–22 augusti är det det minsta och samtidigt det största någonsin. Med nyheten Kulturpresenten, där du bokar och får hem din alldeles egna kulturupplevelse, och med programpunkter på 70 platser över hela Göteborg. Standup på Kajskjul 8, streamade konserter, konstvandring i Hammarkullen och Breakdance i Kviberg, välj din favorit från årets Kalas!