Sommarkampanj ska locka besökare till Göteborg på ”svemester”

Reseguiden Lonely Planet utsåg Göteborg till världens mest hållbara stad att besöka 2021. Sommarkampanjen knyter an till utmärkelsen. Fem guider har tagits fram på besökssajten goteborg.com där läsaren vägleds till sommarens bästa upplevelser – med barn, pärlor i skärgården, bästa sightseeingen, bästa uteserveringar och tips till svemester med guldkant i city.
Kampajbilder på Göteborgs skärgård och sightseeing i city med elbåt

Göteborg är ett starkt familjeresmål och med Liseberg öppet finns stor potential till besök av just familjer säger Andrea Jovell, chef för Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co. Vi lyfter också vår vackra skärgård, ger tips på några av de bästa uteserveringarna och hur du sätter guldkant på semestern. Vi är stolta över Lonely Planets utmärkelse och hoppas på många besökare i sommar.

Årets sommarkampanj bygger på den prestigefyllda utmärkelsen från Lonely Planet, startar den 11 juni och riktas mot svensk målgrupp boende 10–40 mil från Göteborg som kan attraheras av ”svemester” under sommaren. Destinationens välbesökta hemsida goteborg.com är navet för kommunikationen om Göteborg och de fem matnyttiga guiderna marknadsförs genom annonser i sociala medier och på mediasajter.

De fem guiderna har följande teman och finns här:
Upplev Göteborg med barn i sommar
Sommarpärlor i Göteborgs skärgård
Sommarens bästa sightseeing i Göteborg
Göteborgs bästa uteserveringar
Sätt guldkant på sommaren i Göteborg

Kampanjperioden är 11 juni–augusti 2021.
Mer information om kampanjen finns på Göteborg & Co´s corporate sida

Kampajbilder på Göteborgs skärgård och sightseeing i city med elbåt
Upptäck sommarpärlor i Göteborgs skärgård
Hyr din egen elbåt i kanlen - en av sommarens bästa sightseeingaktiviteter i Göteborg

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.