Sommarkonserter i Seglora kyrka

Under sommaren fylls Seglora kyrka av skön sång och musik flera torsdagar och söndagar. Först ut är en romanskonsert med sopranen Agnes Auer och pianisten Bernard Greter.

Altare i Seglora kyrka

Sofia Ullman, sång och piano
Hasse Larsson, kontrabas

Söndag 24 juli kl. 15-15:45 - Beata Bermuda
Folkmusikerna Linnea Aall Campbell, Hanna Andersson och Samantha Ohlanders kommer till Skansen med ett härligt program där de växlar mellan traditionell folkmusik med deras egenkomponerade indiepop/folk. Aktuella texter och medryckande melodier. Lyssnaren ges möjlighet till eftertanke kring livets viktiga frågor, som medmänsklighet och allas lika rätt till att leva och älska i välden. Beata Bermudas musik byggs upp av tre fioler och tre röster som tillsammans bildar en magisk klangvärld.

Söndag 31 juli kl. 15-15:45 - Treitlerkvartetten
Oscar Treitler, violin
Caroline W Treitler, violin
Jonna Inge, viola
Emma Beskow, cello

Altare i Seglora kyrka

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.