Sommarlovet svenskarnas mest reseintensiva period

Lov och ledigheter är de absolut vanligaste perioder för svenskarna att resa utomlands – men det är också då priserna på biljetterna riskerar att stiga, när efterfrågan på utlandsresor ökar. Trots detta väljer nästan 6 av 10 svenskar som planerar en utlandssemester att resa iväg under sommaren, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.

- Att exempelvis barnfamiljer väljer att resa utomlands under skolornas lov är inte så konstigt, eftersom terminerna styr möjligheten till ledighet. Men inte bara barnfamiljer reser mest under sommarlovet – sommaren är den mest reseintensiva perioden för svenskar i alla åldersgrupper, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sommaren är den period under året då flest svenskar väljer att åka på en semesterresa utomlands – 56 procent av alla svenska resenärer väljer att resa under just sommarsemestern. Utbudet på resor är som störst under sommaren, men eftersom efterfrågan också är hög stiger ofta priserna. Priset på resor är dessutom väderberoende. Vid regn och kallare temperaturer ökar ofta trycket på resebokningar, vilket ger högre pris, medan det däremot vid soligare väder ofta går att göra riktiga fynd.

De yngre svenskarna i åldern 18-30 samt 31-40 år är de resenärer som i störst utsträckning väljer att förlägga en semesterresa utomlands till sommarledigheten. 70 procent av dessa resenärer reser utomlands under sommaren, för att därefter minska ju äldre resenärerna är. Motsvarande siffra för åldersgruppen 66-79 år, då de flesta har gått i pension och därmed kan vara mer flexibla med resedatum, är endast 25 procent.

Planerar du/åkte du på en utlandssemester under någon av följande lov/ledigheter 2019, och i så fall när då?

1. Ja, under sommarsemestern, 56 procent
  2. Ja, under påsken/påsklovet, 11 procent