Sommartekniker – ett nytt sommarjobbskoncept

I sommar får 40 ungdomar i Göteborg chansen att testa ett nytt koncept för sommarjobb inom teknik och industri. Under två veckor ska de jobba som Sommartekniker och få en bred upplevelse av industrin som möjligt.

Sommartekniker är ett samverkansinitiativ mellan privata och offentliga aktörer som samlats kring en gemensam utmaning: kompetensförsörjning. Partnerna vill ge unga en rättvis bild av arbetslivet och visa på utbildningsmöjligheter inom teknik och industri.

Bakom initiativet står Volvo Car Corporation, GTG – Göteborgs Tekniska College, Göteborgs Stad Arbetsmarknad och Vuxenutbildning, Göteborgs Stad Västra Hisingen SDF, Chalmers Tekniska Högskola, SKF Tekniska Gymnasium, AB Volvo och Business Region Göteborg.

I piloten satsas det på två målgrupper – dels ungdomar från Biskopsgården och Torslanda som gått ut årskurs 8, dels ungdomar i gymnasieålder från hela Göteborg.

Förhoppningen är att genom nya motiverande arbetssätt väcka intresse för teknikyrken samt ge unga personer jobberfarenhet blandat med lärande arbetslivskunskap inom den industriella sektorn. Efter de två veckorna ska Sommarteknikerna ha fått uppleva olika arbetsplatser, träffat nya kontaktpersoner och skaffat sig arbetserfarenhet att ha med på sitt CV för kommande sommarjobb.

– Sommarteknikerna får bland annat pröva att utveckla och konstruera en produkt för Volvo Cars, driva en egen produktionsprocess och arbeta med ständiga förbättringar hos AB Volvo. Dessutom får de en inblick i framtidens smarta fabrik där de får arbeta med problemlösning i digitaliserad produktion. Som tekniker finns det så mycket du kan arbeta med! säger Anna Cato Moe, utbildningsansvarig på GTG – Göteborgs Tekniska College.

– Vi vet att unga som går ut högstadiet med godkända betyg och studerar vidare på gymnasiet har en stor chans till arbete och ett bra liv. Vi vet också att unga har en ganska konservativ bild av teknikyrken som inte stämmer med dagens industri. Därför går vi åtta samverkanspartner nu ihop för att skapa intresse för teknik och innovation, säger Sergio Garay, stadsdelsdirektör, Göteborgs Stad Västra Hisingen stadsdelsförvaltning.

Konceptet för Sommarjobbare är utformat för att enkelt kunna anpassas till olika branscher. Under 2018 ligger fokus på industriella sektorn och Sommerteknikerna kommer jobba under från den 25 juni till den 6 juli.

Media är välkomna att delta på ett informationsmöte för Sommarteknikerna och de privata och offentliga aktörer som står bakom satsningen måndagen den 4 juni klockan 18.00 – 19.30 på Lindholmen Science Park.

Adress: Lindholmen Conference Center på Lindholmen Science Park, Lindholmspiren 3-5, hållplats Lindholmen

För mer information kontakta: Lena Sultanovic Magnusson, Business Region Göteborg, 0707-81 24 03, lena.sultanovic@businessregion.se

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande