Sommartider i kollektivtrafiken

En av sommarens förändringar är Västtrafiks nya resecentrum på Åkareplatsen, som från och med den 18 juni börjar trafikeras av flera pendlarlinjer. Foto: Eddie Löthamn

Måndagen den 18 juni börjar Västtrafiks sommartidtabell gälla. Det innebär nya tider och förändrade körvägar de flesta av Västtrafiks linjer. Kollektivtrafiken påverkas också av infrastruktur- och stadsutvecklingsprojekten i Göteborg. Här är de största förändringarna.

På sommaren, när skolor är stängda och många har semester, är resandet som lägst. Därför är det den bästa tiden på året att göra nödvändigt underhåll av vägar och spår. Samtidigt pågår flera infrastruktur- och stadsutvecklingsprojekt i Göteborg som också påverkar kollektivtrafikens restider och körvägar.

– Det är en hel del arbeten på gång i sommar. Resan kan ta lite längre tid än vanligt, men genom att söka sin resa i Reseplaneraren kan resenärerna planera resan och vara på plats i rätt tid, säger Jarl Samuelsson, chef för Västtrafiks affärsenhet.

Hela listan: Alla sommarens trafikförändringar (länk)

Nytt resecentrum på Åkareplatsen
Den 18 juni öppnar Västtrafik ett nytt resecentrum på Åkareplatsen, intill Göteborg Centralstation. Åkareplatsen resecentrum blir start- och ändhållplats för flera pendelbusslinjer, (linje 100, 101, 102 och 120 till Borås, linje 300 och 330 till Kinna, Lerumsnabben och Gråbosnabben).

– Anledningen till flytten är att delar av Nils Ericson Terminalen måste tas ned för att göra plats för flera byggprojekt som kommer att prägla Centralenområdet i många år framöver. Tack vare att vi hittat ett centralt ersättningsläge får våra resenärer fortsatt nära till anslutande resor på Centralstationen och Drottningtorget, säger Jarl Samuelsson.

Tätare turer med linje 16 och 25
Busslinjerna 16 och 25 har många resenärer även på sommaren. Därför kör dessa linjer tätare än sommartidtabellen under veckorna 25–26 och 33. Övriga veckor gäller sommartidtabellen.

Spårvagnar tar andra vägar
Flera spårvagnslinjer får nya körvägar i sommar. Linjerna som påverkas är 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11. Även Stenpiren stängs av för spårvagnstrafik i femton veckor, från den 18 juni till och med den 30 september. Spårvagnslinjerna 1 och 9 kör då istället via Domkyrkan

Linjerna 90 och 91 kör inte till Stenpiren från 25 juni
På grund av arbeten i området går linje 90 och 91 inte längre till Stenpiren utan kör istället till och från ett nytt hållplatsläget på Järntorget vid biograf Draken, från och med den 25 juni.

Buss 60 kör till Stenpiren som vanligt hela sommaren. För att ge fler resmöjligheter sätter Västtrafik in en extrainsatt linje under sommaren, linje 60X. Linjen kommer köra i 8-minuterstrafik mellan Prinsgatan och Brunnsparken. 60X går vardagar kl. 06:30-18:00.

Enkelt över älven med båt
Färjeläget vid Rosenlund gör en tillfällig comeback. Linje 286X Älvsnabbare kör mellan Rosenlund och Lindholmen till och med den 7 december. Detta ger resenärerna möjlighet att byta till och från bussar och spårvagnar vid Järnvågen och Järntorget. Färjan är avgiftsfri.

Tågavgångar slås ihop
På helgerna under veckorna 27-33 slås vissa avgångar med Västtågen Göteborg-Älvängen ihop med Västtågen Göteborg-Vänersborg. För resenärer till och från Vänersborg betyder det att det finns möjlighet att gå på och av vid stationerna i Nol, Nödinge och Surte.

Sommartidtabellen gäller från den 18 juni till och med den 19 augusti. Men flera trafikförändringar sker på grund av infrastruktur- och stadsutvecklingsprojekt och är planerade tidsmässigt därefter. Blir det tidsförskjutning i projekten kan det därför påverka trafikförändringen.

Västtrafik presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Jarl Samuelsson, chef på Västtrafiks affärsenhet
Åkareplatsen Resecentrum