Sommartider i kollektivtrafiken

På måndag börjar Västtrafiks sommartidtabell gälla. Det innebär nya tider för de flesta av Västtrafiks linjer. Samtidigt görs förändringar av trafiken där det behövs.
Sommartider i kollektivtrafiken från och med den 17 juni. Foto: Thomas Harrysson

- På sommaren, när skolor är stängda och många har semester, är resandet som lägst och då går vi över till sommartidtabell med glesare turer. Det är också den bästa tiden på året att göra nödvändigt underhåll av vägar och spår vilket också påverkar kollektivtrafiken. Vi vill uppmana våra kunder att hålla sig uppdaterade via Reseplaneraren, säger Sara Ihrlund, avdelningschef trafikomläggning, Västtrafik.

Från den 17 juni gäller sommartidtabell för Västtrafiks linjer, förutom Västtågen som byter tidtabell den 1 juli. Sommartidtabellen gäller till och med den 18 augusti.

Hela listan: Västtrafiks sommartidtabell – linje för linje

Färre tågavgångar
Tågtrafiken glesas också ut under sommaren. Bohusbanan byter tidtabell 17 juni. Västtågen byter till sommartidtabell med start 1 juli.

Buss istället för tåg mellan Falköping och Skövde
På grund av ett underhållsarbete på Västra Stambanan påverkas tågtrafiken i sommar. Det blir totalt sett färre avgångar på banan och att enstaka avgångar ersätts med buss.

Sök din resa i Reseplaneraren eller på vasttrafik.se

Vi svarar på dina frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.