Sommartidtabellen för stadsbussarna i Örebro börjar gälla från 14 april

Länstrafiken tidigarelägger sommartidtabellen för stadsbussarna i Örebro. Den nya tidtabellen börjar gälla 14 april. Tidigareläggningen från juni till april sker med anledning av att Länstrafiken vill skapa en bättre beredskap för störningar i trafiken, utifrån ett högt antal sjukskrivningar bland bussförarna. Sommartidtabellen för 2020 medför inga större förändringar i linjesträckningar eller hållplatser, men antalet avgångar reduceras.

Ny tidtabell från 14 april

- Vi vill erbjuda en trygghet i vårt utbud, menar Fredrik Eliasson kollektivtrafikchef på Länstrafiken Örebro. Att övergå till sommartidtabellen redan nu gör att vi inte behöver ställa in avgångar från dag till dag utan istället får en kontinuerlig och stabil tidtabell med en reducerad trafik.

Sommartidtabellen har ett mindre trafikutbud. Det ger Länstrafiken möjlighet att ha en god beredskap om sjukskrivningarna ökar ön mer bland bussförarna med anledning av en ökad spridning av samhällssmitta.

Utöver en minskning i antalet avgångar sker det få större förändringar vid bytet till sommartidtabell jämfört med nuvarande tidtabell. En större förändring som sker är att linje 10 och 78, som tillfälligt inte körs, också fortsättningsvis inte kommer att köras under sommaren.

- Vi kommer att köra majoriteten av avgångarna med dragspelsbussar istället för de mindre varianterna av stadsbussar, fortsätter Fredrik Eliasson. Det gör vi för att resenärerna ska ha så mycket utrymme som möjligt. Vi kommer också att sätta in extra bussar på avgångar med många resenärer.

Sommarens tidtabeller för stadsbussarna i Örebro finns publicerade på www.lanstrafiken.se/nyatidtabeller. Inom kort kommer de också finnas i Länstrafikens app och reseplaneraren på webbplatsen.

Region- och expressbuss i länet samt stadsbuss i Karlskoga och Lindesberg körs tillsvidare som vanligt.

Allmänna råd vid resa med Länstrafiken:

• Tvätta händerna
  • Håll avstånd
  • Avstå från onödiga resor
  • Undvik rusningstrafik

Länstrafiken uppmanar speciellt resenärer som inte verkligen behöver resa i rusningstid är ska avstå från det för att bereda plats för de som ovillkorligen måste resa för att upprätthålla samhällskritiska funktioner.

Ny tidtabell från 14 april

Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”29.10.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.