Tyska Turistbyrån

Sommarvädret stärkte tysk incomingturism

Dela

Den långa och varma sommaren stärkte Tysklands popularitet som sommardestination och redan i slutet av det tredje kvartalet noteras nya rekordresultat för tysk incoming 2018.

Vid Elbes strand i Dresden. FOTO: Dresden Marketing GmbH/Frederik Schrader
Vid Elbes strand i Dresden. FOTO: Dresden Marketing GmbH/Frederik Schrader

Enligt de föreliggande uppgifterna från Statistisches Bundesamt för perioden januari till september 2018 noterades 68,1 miljoner utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 2,8 miljoner fler övernattningar än samma period föregående år och motsvarar en ökning med 4,3 procent.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus förklarar:

– Det ihållande högtrycket under hela semestersäsongen stärkte reselandet Tysklands attraktivitet som semestermål, och de stabila ekonomiska förutsättningarna i de viktigaste källmarknaderna bidrog till en ökad reslust. Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen med plats 1 i GfK Anholts 'Nation Brands Index' och plats 3 i World Economic Forums 'Global Competitiveness Index' och tillsammans med våra uppmärksammade kampanjer har vi mycket goda förutsättningar att uppnå ytterligare ett rekordresultat – det nionde i följd – för tysk incoming år 2018.

Källmarknad: Europa – stabil prestation med tillväxtimpulser i öst och sydöst

Europa är källmarknaden med högst volym och enligt siffrorna i slutet av det tredje kvartalet bidrar Europa till Tysklands incoming med ett plus på 4 procent jämfört med föregående år. Dock är det framför allt de östeuropeiska länderna och Balkanländerna som står för tillväxtsiffror över genomsnittet.

Transatlantiska marknaden: dynamisk utveckling i Amerika

De interkontinentala marknaderna uppvisar en differentierad bild: Asiens starka tillväxt bromsas något och landar på 3,3 procent samtidigt som Amerikas tillväxt ökar till 6,2 procent.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Vid Elbes strand i Dresden. FOTO: Dresden Marketing GmbH/Frederik Schrader
Vid Elbes strand i Dresden. FOTO: Dresden Marketing GmbH/Frederik Schrader
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Internationella reseindustrin till Wiesbaden för GTM 2019 - Tysklands största incomingworkshop8.5.2019 11:30:35 CESTPressmeddelande

Från 12 till 14 maj kommer runt 500 representanter från den internationella reseindustrin från 51 länder till Wiesbaden med anledning av den 45:e GTM Germany Travel Mart™. Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) arrangerar GTM årligen i samarbete med växlande partnerregioner och -städer. Delstaten Hessens huvudstad Wiesbaden har varit värd för arrangemanget både år 1977 och 2005 så det blir tredje gången gillt i år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum