Sommarvädret stärkte tysk incomingturism

Den långa och varma sommaren stärkte Tysklands popularitet som sommardestination och redan i slutet av det tredje kvartalet noteras nya rekordresultat för tysk incoming 2018.

Vid Elbes strand i Dresden. FOTO: Dresden Marketing GmbH/Frederik Schrader

Enligt de föreliggande uppgifterna från Statistisches Bundesamt för perioden januari till september 2018 noterades 68,1 miljoner utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 2,8 miljoner fler övernattningar än samma period föregående år och motsvarar en ökning med 4,3 procent.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus förklarar:

– Det ihållande högtrycket under hela semestersäsongen stärkte reselandet Tysklands attraktivitet som semestermål, och de stabila ekonomiska förutsättningarna i de viktigaste källmarknaderna bidrog till en ökad reslust. Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen med plats 1 i GfK Anholts 'Nation Brands Index' och plats 3 i World Economic Forums 'Global Competitiveness Index' och tillsammans med våra uppmärksammade kampanjer har vi mycket goda förutsättningar att uppnå ytterligare ett rekordresultat – det nionde i följd – för tysk incoming år 2018.

Källmarknad: Europa – stabil prestation med tillväxtimpulser i öst och sydöst

Europa är källmarknaden med högst volym och enligt siffrorna i slutet av det tredje kvartalet bidrar Europa till Tysklands incoming med ett plus på 4 procent jämfört med föregående år. Dock är det framför allt de östeuropeiska länderna och Balkanländerna som står för tillväxtsiffror över genomsnittet.

Transatlantiska marknaden: dynamisk utveckling i Amerika

De interkontinentala marknaderna uppvisar en differentierad bild: Asiens starka tillväxt bromsas något och landar på 3,3 procent samtidigt som Amerikas tillväxt ökar till 6,2 procent.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Vid Elbes strand i Dresden. FOTO: Dresden Marketing GmbH/Frederik Schrader

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl