Sommarvarm bil: en dödsfälla för barn och hund

En sommarvarm bil kan snabbt förvandlas till en dödsfälla för ett mindre barn eller ett husdjur. Detta gäller även om du lämnar en glipa i fönstret för ventilation eller parkerar bilen i skuggan. En vuxen person kan klara 50 graders värme, men små barn överlever bara några minuter i sådan temperatur.

– En avstängd bil ökar snabbt till höga temperaturer en normal sommardag. Hög värme och hög luftfuktighet orsakar värmeslag. Därför bör små barn aldrig lämnas ensamma i bilen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Inte heller djur kan reglera värme och vätskebalans på samma sätt som vuxna personer. Därför får inte hundar eller katter lämnas utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen inne i bilen går över +25°C eller under –5°C. En hund får inte lämnas mer än tre timmar i bilen. Polisen får årligen in anmälningar om framför allt hundar som har lämnats kvar i stekheta bilar.
Den som transporterar en hund är skyldig att se till att den får skugga och god ventilation. Många vill ha med hunden på familjesemestern, men det kräver god planering för att resan ska bli angenäm för alla parter.
– När du ska åka på en längre resa eller vet att du kommer att hamna i situationer då du måste lämna hunden i bilen är det viktigt att fundera på om du kan hitta en bättre lösning för hunden. I stället för att sitta långa stunder i en varm bil kanske hunden kan ha det bättre hos vänner eller på hundpensionat.
Den som upptäcker ett barn eller husdjur som sitter instängd i en varm bil bör agera skyndsamt.
– Upptäcker du barn eller djur i en varm bil bör du ta det på allvar. Gör en bedömning av situationen. Försök att finna ägaren till bilen eller kontakta polisen. Är läget akut kan du slå sönder en bilruta för att släppa in luft.
Den som ser ett instängt djur eller en person som visar tecken på överhettning har rätt att krossa en bilruta för att för att rädda djuret eller personen. Den som vidtar den räddande åtgärden måste vara beredd att identifiera sig för tillkallad polis eller bilägare. Är läget mindre akut kan det vara lämpligt att kontakta Transportstyrelsen för att få fram ägaruppgifter eller en butiks/varuhus högtalarsystem för att lokalisera bilens ägare.

Rekommenderade åtgärder från polisen.se:
• Känn efter om bildörren är öppen
• Ring 112 om du anser att situation är akut, annars 114 14
• Notera registreringsnummer och klockslag
• Notera hur ventilation och lufttillförsel tillgodoses
• I nödfall: Krossa rutan. Om möjligt, välj en ruta som inte är nära barnet eller djuret för att undvika glassplitter.

Temperaturen stiger snabbt i parkerad bil:
Klockslag Temp ute väderlek Temp i bil
08.30 +22 °C sol +23 °C
09.30 +22 °C sol +38 °C
10.30 +25 °C sol +47 °C
11.30 +26 °C sol +50 °C
12.30 +27 °C sol +52 °C
Källa: Svenska Kennelklubben

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Fem stora risker i semestertrafiken22.6.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Under sommaren passar många svenskar på att göra semesterresor med bil. De senaste åren har svemester, det vill säga turistande inom landet, varit en ökande trend. Sverige erbjuder många vackra turistvägar, sevärdheter och stränder, men den som ger sig ut på vägarna i sommar bör också tänka på de risker som finns i trafiken. Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, listar fem saker att se upp med på semesterresan.

Granskning visar – samfälligheter struntar i Lantmäteriets krångliga hantering av laddboxar9.6.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

M Sveriges medlemstidning Motor har i en artikel granskat några av de problem som finns när det gäller laddinfrastrukturen. Det finns bland annat en stor orättvisa i hur enkelt det är att ladda en elbil för dem som bor i eget hus, jämfört med hur omöjligt det kan vara för boende i flerfamiljshus eller för dem som parkerar på en gemensamhetsyta, alltså en samfällighet. Då måste nämligen Lantmäteriet ompröva ytans anläggningsbeslut, något som kan kosta uppemot 150 000 kronor enligt myndigheten själv.