Sonja Aldén i BingoLotto

Efter genombrottet i Melodifestivalen 2007 har Sonja Aldén sjungit sin väg rakt in i svenska folkets hjärtan, och etablerat sig som en av våra allra mest folkkära artister. Den 8 mars, kl. 18.00 i TV4, gästar hon BingoLotto!
Foto: Magnus Ragnvid

Sonja medverkade i Melodifestivalen 2007 med låten ”För att du finns”, vilken slutade på sjätteplats, och även om detta är att räkna som hennes stora genombrott var det inte hennes första medverkan i tävlingen. Redan 2005 framfördes bidraget "Att älska dig" av Shirley Clamp, som Shirley skrivit tillsammans med Sonja. Dessutom var hon med i Eurovision Song Contest samma år, då som kör bakom det litauiska bidraget "Little by Little".

Efter genombrottet i Mello släppte Sonja albumet "Till dig" som sålde guld och belönades med flera Grammisnomineringar. Hon utsågs även till Årets Nykomling på Svensktoppen, där hennes låt "För att du finns" blev utsedd till Årets Låt. Med nästan 8 miljoner lyssningar på Spotify är det lätt att förstå varför. Sedan dess har Sonja hunnit ge ut fem album, deltagit i en mängd tv-produktioner som Körslaget och genomfört ett en flertal sverigeturnéer.

Tre år efter hennes senaste succéalbum, med titeln ”Meningen med livet”, är Sonja nu rykande aktuell efter sin medverkan i årets upplaga av Melodifestivalen. Den rutinerade balladdrottningen slutade på en femteplats i den första deltävling i Linköping. Bidraget "Sluta aldrig gå", som lanserades på Spotify den 1 februari, har redan spelats mer än en halv miljon gånger!

Den 8 mars 2020, kl. 18.00 i TV4, gästar Sonja Aldén BingoLotto!

Foto: Magnus Ragnvid