Soraya Hashim leder Aftonbladet Kulturs nya ljudbokspodd
Aftonbladet Kulturs satsning på Ljudbokspodden stärker kulturredaktionens bevakning av ett område som intresserar väldigt många av kultursidans läsare, men där bristen på kvalificerad journalistik och kulturdebatt hittills lyst med sin frånvaro.
– Ljudboken som format är enormt stor i dag, men det finns väldigt lite bra bevakning. Jag menar att kulturjournalistiken, på en kultursida som når så många som Aftonbladets, måste ta det här uttrycket på större allvar. Både vad gäller att problematisera och ifrågasätta – och när det gäller att lyfta fram ljudbokens särart och egna kvaliteter, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.
Soraya Hashim har varit programledare i radio i tio år, senast för Algoritmen i Utbildningsradion och innan dess var hon debattchef på Metro.
– Förra året gick ljudboken om den tryckta boken när det kommer till försäljningssiffror, så det känns helt självklart att det behöver göras mer journalistik om det, säger Soraya Hashim.
I premiäravsnittet är ämnet sex och sexskildringar, med bland annat ett samtal om Geir Gulliksens “Bli snäll igen” och ett reportage om den anonyme författare som låter en robotröst läsa in erotiska noveller som sedan hittar sina lyssnare via de stora abonnemangstjänsterna.
Ljudbokspoddens första säsong är i åtta avsnitt, med premiär den 22 april. Ett nytt avsnitt kommer varje torsdag.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Soraya Hashim, programledare. Tel: 070-989 03 31 E-post:soraya.hashim@schibsted.com
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum