Soraya Hashim leder Aftonbladet Kulturs nya ljudbokspodd

Aftonbladet Kultur lanserar nya podcasten Ljudbokspodden. En satsning som leds av journalisten Soraya Hashim och produceras av Martin Aagård. ”Jag vill att Ljudbokspodden ska ge fler lager till lyssningen för de som redan är inbitna ljudboksfans och samtidigt öppna dörrar till den världen för de som är nybörjare”, säger Soraya Hashim.

Aftonbladet Kultur lanserar nya podcasten Ljudbokspodden med Soraya Hashim som programledare.

Aftonbladet Kulturs satsning på Ljudbokspodden stärker kulturredaktionens bevakning av ett område som intresserar väldigt många av kultursidans läsare, men där bristen på kvalificerad journalistik och kulturdebatt hittills lyst med sin frånvaro.

– Ljudboken som format är enormt stor i dag, men det finns väldigt lite bra bevakning. Jag menar att kulturjournalistiken, på en kultursida som når så många som Aftonbladets, måste ta det här uttrycket på större allvar. Både vad gäller att problematisera och ifrågasätta – och när det gäller att lyfta fram ljudbokens särart och egna kvaliteter, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Soraya Hashim har varit programledare i radio i tio år, senast för Algoritmen i Utbildningsradion och innan dess var hon debattchef på Metro.

–  Förra året gick ljudboken om den tryckta boken när det kommer till försäljningssiffror, så det känns helt självklart att det behöver göras mer journalistik om det, säger Soraya Hashim.
I premiäravsnittet är ämnet sex och sexskildringar, med bland annat ett samtal om Geir Gulliksens “Bli snäll igen” och ett reportage om den anonyme författare som låter en robotröst läsa in erotiska noveller som sedan hittar sina lyssnare via de stora abonnemangstjänsterna.

Ljudbokspoddens första säsong är i åtta avsnitt, med premiär den 22 april. Ett nytt avsnitt kommer varje torsdag.

Soraya Hashim, programledare. Tel: 070-989 03 31  E-post:soraya.hashim@schibsted.com
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

Ljudboksbodden.
Soraya Hashim. Foto: Aftonbladet

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.