Soraya Hashim leder Aftonbladet Kulturs nya ljudbokspodd

Aftonbladet Kultur lanserar nya podcasten Ljudbokspodden. En satsning som leds av journalisten Soraya Hashim och produceras av Martin Aagård. ”Jag vill att Ljudbokspodden ska ge fler lager till lyssningen för de som redan är inbitna ljudboksfans och samtidigt öppna dörrar till den världen för de som är nybörjare”, säger Soraya Hashim.

Aftonbladet Kultur lanserar nya podcasten Ljudbokspodden med Soraya Hashim som programledare.

Aftonbladet Kulturs satsning på Ljudbokspodden stärker kulturredaktionens bevakning av ett område som intresserar väldigt många av kultursidans läsare, men där bristen på kvalificerad journalistik och kulturdebatt hittills lyst med sin frånvaro.

– Ljudboken som format är enormt stor i dag, men det finns väldigt lite bra bevakning. Jag menar att kulturjournalistiken, på en kultursida som når så många som Aftonbladets, måste ta det här uttrycket på större allvar. Både vad gäller att problematisera och ifrågasätta – och när det gäller att lyfta fram ljudbokens särart och egna kvaliteter, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Soraya Hashim har varit programledare i radio i tio år, senast för Algoritmen i Utbildningsradion och innan dess var hon debattchef på Metro.

–  Förra året gick ljudboken om den tryckta boken när det kommer till försäljningssiffror, så det känns helt självklart att det behöver göras mer journalistik om det, säger Soraya Hashim.
I premiäravsnittet är ämnet sex och sexskildringar, med bland annat ett samtal om Geir Gulliksens “Bli snäll igen” och ett reportage om den anonyme författare som låter en robotröst läsa in erotiska noveller som sedan hittar sina lyssnare via de stora abonnemangstjänsterna.

Ljudbokspoddens första säsong är i åtta avsnitt, med premiär den 22 april. Ett nytt avsnitt kommer varje torsdag.

Soraya Hashim, programledare. Tel: 070-989 03 31  E-post:soraya.hashim@schibsted.com
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

Ljudboksbodden.
Soraya Hashim. Foto: Aftonbladet

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.