Sortering på Vika återvinningscentral hindrar stora mängder utsläpp

Om alla invånare i Katrineholms kommun avstod från att köra bil under cirka en månad motsvarar det att stora mängder utsläpp kan undvikas. Närmare bestämt lika mycket utsläpp som våra kunder på Vika återvinningscentral bidragit till att undvika genom att sortera sitt avfall under 2020.

Jämförelsetalet ger perspektiv på hur klimatpåverkan förhåller sig till materialåtervinning. Det Katrineholmsborna lämnar på Vika återvinningscentral materialåtervinns och kan användas flera gånger, istället för att producera helt nytt material som bidrar till utsläpp av växthusgaser. Återvinningsverksamheten vid Vika bidrog under 2020 till att minska koldioxidutsläpp med cirka 3 570 ton.
Siffrorna bygger på antaganden en rapport från Avfall Sverige (2019:19 IVL B2356).

- Återvinning och återbruk spelar en viktig roll i ett hållbart samhälle, säger Anders Lindberg, affärsenhetschef Vika avfallsanläggning, Tekniska verken.
Siffrorna visar att vi alla kan bidra till ganska stora utsläppsminskningar genom att sortera.

Under 2020 tog Vika återvinningscentral exempelvis emot 221 580 kg småelektronik, 39 000 kg glasförpackningar, 36 228 kg textil, och 433 395 kg wellpapp.

För mer information, kontakta gärna:

Anders Lindberg, affärsenhetschef Vika avfallsanläggning, Tekniska verken.
Tel. 0150 – 579 01

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här