South Park-duons musikal till Stockholm 2017

2Entertain - part of 2E Group

Två skämttecknare utmanade Broadway - och lyckades.
Nästa vår kommer duon bakom South Park till China Teatern, med breda
satirmusikalen The Book of Mormon.
Duon har valt med omsorg: Stockholm blir trea i världen, efter Broadway och West End.

En för svenskar lite okänd religion, belyst i komisk och hejdlös form. Sjungande killar i vita
skjortor och slipsar, med varsin bibel i hand. Dialogen i The Book of Mormon är fräck och balanserar på gränsen till vad som går att säga på en teaterscen. Förklaringen är enkel. Föreställningen är skriven av duon Trey Parker och
Matt Stone, skaparna av satiriska tv-serien South Park. College-kompisarna Parker och Stone är uppvuxna i Colorado, staten som tillsammans med Utah och Nevada är landets starka mormon-fästen. Tack vare upphovsmännens kärlek till musikalgenren landar skämten rätt, vilket bäddat för framgångarna på Broadway och i
Londons West End. Musiken är skriven av Frozen-kompositören Robert Lopez. Det amerikanska manuset ska översättas av Anders Albien, tillika regissör för musikalen.

I musikalen får publiken följa två unga, naivt optimistiska missionärer. En av dem ser fram emot ett lyxigt uppdrag i soliga Florida, men bägge landar istället i en liten by i Uganda för att missionera. Iförda nystrukna vita skjortor, varsin bibel och bländvita leenden. I byn möter de unga pojkarna en befolkning som är helt ointresserade av en eventuellt godhjärtad gud. Snarare är byborna bekymrade över sin fattigdom, aids och vem som förtrycks mest av byns krigsherre. Kulturkrockarna bäddar för dråpligheter, när missionärerna fortsätter sitt strävsamma arbete med att försöka omvända den desillusionerade befolkningen.

Oavsett hur mormonkyrkan lyckas i Uganda, har The Book of Mormon frälst musikalpubliken. Föreställningen nominerades till 14 och tilldelades nio Tony Awards 2011, efter Broadway-premiären samma år. På grund av publiktrycket har Broadway-teatern till och med drabbats av biljettförfalskare, vilket är ytterst ovanligt.

Fotnot. Sedan premiären 2011 har musikalen sålt 2,2 miljoner biljetter, enbart på Broadway. Den siffran är bättre än allt annat på Manhattan, under samma period. Inte ens Lion King eller The Plantom of the Opera kan mäta sig med The Book of Mormon. Nordiska premiären är planerad till januari 2017, veckan efter ska Parker och Stone sjösätta Melbourne-versionen.

”The Book of Mormon” presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Regi: Anders Albien

Press: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning (Corporate Entertainment). En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor.

Inom affärsområde E-handel bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Hansen, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North Premier med Remium som Certified Adviser.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

MOMENT GROUP offentliggör prospekt samt ny finansiell information i samband med noteringen på Nasdaq Stockholm12.10.2018 13:35Pressmeddelande

Den 10 oktober 2018 offentliggjorde MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") att Nasdaq Stockholms bolagskommitté godkänt att MOMENT GROUP:s aktier tas upp till handel på Nasdaq Stockholm. Prospektet som har upprättats i samband med listbytet har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen och finns nu tillgängligt på MOMENT GROUP:s webbplats, www.momentgroup.com, och Finansinspektionens webbplats, www.fi.se.

Nu är det klart - ”En Talk Talk Show” till Hamburger Börs i Stockholm! Stefan Odelberg med gäster som Kristian Luuk, Per Andersson, Shirley Clamp, Andreas Granqvist m.fl.3.10.2018 08:05Pressmeddelande

Populära ”En talk talk show” förlängs och för första gången kommer nu showen till Stockholm och Hamburger Börs! Värden Stefan Odelberg bjuder in några av Sveriges mest folkkära artister till en scenshow som varvas med roliga gnistrande shownummer, intervjuer, ett och annat infall, spännande överraskningar, magi, musik och humor i en delikat förpackning.