South Park-duons musikal till Stockholm 2017

2Entertain - part of 2E Group

Två skämttecknare utmanade Broadway - och lyckades.
Nästa vår kommer duon bakom South Park till China Teatern, med breda
satirmusikalen The Book of Mormon.
Duon har valt med omsorg: Stockholm blir trea i världen, efter Broadway och West End.

En för svenskar lite okänd religion, belyst i komisk och hejdlös form. Sjungande killar i vita
skjortor och slipsar, med varsin bibel i hand. Dialogen i The Book of Mormon är fräck och balanserar på gränsen till vad som går att säga på en teaterscen. Förklaringen är enkel. Föreställningen är skriven av duon Trey Parker och
Matt Stone, skaparna av satiriska tv-serien South Park. College-kompisarna Parker och Stone är uppvuxna i Colorado, staten som tillsammans med Utah och Nevada är landets starka mormon-fästen. Tack vare upphovsmännens kärlek till musikalgenren landar skämten rätt, vilket bäddat för framgångarna på Broadway och i
Londons West End. Musiken är skriven av Frozen-kompositören Robert Lopez. Det amerikanska manuset ska översättas av Anders Albien, tillika regissör för musikalen.

I musikalen får publiken följa två unga, naivt optimistiska missionärer. En av dem ser fram emot ett lyxigt uppdrag i soliga Florida, men bägge landar istället i en liten by i Uganda för att missionera. Iförda nystrukna vita skjortor, varsin bibel och bländvita leenden. I byn möter de unga pojkarna en befolkning som är helt ointresserade av en eventuellt godhjärtad gud. Snarare är byborna bekymrade över sin fattigdom, aids och vem som förtrycks mest av byns krigsherre. Kulturkrockarna bäddar för dråpligheter, när missionärerna fortsätter sitt strävsamma arbete med att försöka omvända den desillusionerade befolkningen.

Oavsett hur mormonkyrkan lyckas i Uganda, har The Book of Mormon frälst musikalpubliken. Föreställningen nominerades till 14 och tilldelades nio Tony Awards 2011, efter Broadway-premiären samma år. På grund av publiktrycket har Broadway-teatern till och med drabbats av biljettförfalskare, vilket är ytterst ovanligt.

Fotnot. Sedan premiären 2011 har musikalen sålt 2,2 miljoner biljetter, enbart på Broadway. Den siffran är bättre än allt annat på Manhattan, under samma period. Inte ens Lion King eller The Plantom of the Opera kan mäta sig med The Book of Mormon. Nordiska premiären är planerad till januari 2017, veckan efter ska Parker och Stone sjösätta Melbourne-versionen.

”The Book of Mormon” presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.

Regi: Anders Albien

Press: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning (Corporate Entertainment). En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor.

Inom affärsområde E-handel bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Hansen, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North Premier med Remium som Certified Adviser.

Åvägen 17F

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

"Minns du mig?" - turnén slår försäljningsrekord och nu är det klart att turnén även kommer till Stockholm och Maximteatern15.12.2017 15:45Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Relationskomedin MINNS DU MIG?- med Annika Andersson och Thomas Petersson i huvudrollerna - har gjort succé bland kritiker och publik under hösten på Lisebergsteatern. Den 20 november släpptes biljetterna till vårens Sverige-turné och efter bara tre dagar blev ett flertal föreställningar slutsålda och har fått kompenseras med extrainsatta föreställningar i flertalet städer. Nu kan det bekräftas att turnén förlängs och kommer avsluta sitt segertåg med sex föreställningar på Maximteatern i Stockholm i slutet på april. ”Publiken har uppenbarligen nåtts av snacket kring att det är en föreställning som absolut bör ses. Vi har släppt upp nästan alla möjliga dagar och speltider i nuläget och ligger ändå på över 70% beläggning redan nu. Vi försöker hitta så många möjligheter som möjligt att spela föreställningen och igår lyckades vi få till ett sista efterlängtat turnéstopp.” säger producenten Christoffer Bendixen, 2Entertain. ”Skrattfest med igenkänning, värm

Thomas Petersson i regi av Edward af Sillén tar komiska komedin ”DubbelTrubbel” till Krusenstiernska Teatern sommaren 2018!6.12.2017 13:45Pressmeddelande

Komiskt kaos på Krusenstiernska Teatern i Kalmar sommaren 2018! Thomas Petersson och Edward af Sillén kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener. Premiär äger rum den 28 juni och föreställningen spelas torsdagar- lördagar fram till den 28 juli 2018. Biljetterna släpps torsdag den 14 december.

TOMAS LEDIN ADDERAR EXTRA FÖRESTÄLLNINGAR I GÖTEBORG29.11.2017 06:00Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Med hyllande recensioner och utsålda hus ända sedan premiären är SKARPT LÄGE en massiv succé! Just nu går showen på Cirkus i Stockholm och i vår är det dags för Göteborg och Rondo. Biljettförsäljningen i Göteborg går i rekordfart – nu släpps fler föreställningar och perioden på Rondo förlängs ända in i maj! Biljetter till extraföreställningarna i Göteborg släpps idag kl 9.00 på Showtic.se och Liseberg.se. "Höjer temperaturen till kokpunkten" Anders Nunstedt, Expressen 4/5 "En fullträff för Ledin" Jens Peterson, Aftonbladet 4/5 "Grym helkväll med Ledin!" Mix Megapol 4/5 Skarpt läge spelas nu i höst på Cirkus i Stockholm och har premiär i Göteborg den 18 januari där den spelas under hela våren. Föreställningen produceras av 2Entertain, Live Nation och Vicky Nöjesproduktion Presskontakt: Kim Halling - PR & Marketing Manager kim.halling@livenation.se 2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar