Spadtag för nya Kombohus i Habo

Den 26 augusti är det spadtag för byggnation av allmännyttans ramupphandlade hus Bo Punkt i Habo. Habo Bostäder är därmed först ut med att bygga den nya generationens Kombohus.

Det nya huset blir ett tegelrött femvåningshus med 27 lägenheter och en gemensamhetslokal i bottenplanet. Huset ska bli ett seniorboende. Habo Bostäder har valt grundutförandet av huset, men med inglasade balkonger och solceller på taket som extra tillval. Huset beräknas vara klart 2022. Leverantör av huset är JSB Construction AB.

Medverkande vid spadtaget:

• Bengt Fransson, vd Habo energi
  • Christian Nilsen, bostadsbolagschef Habo Bostäder
  • Pether Fredholm, vd JSB Construction AB
  • Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta
  • Åsa Johansson, ordförande Sveriges Allmännytta

Tid: torsdag 26 augusti kl.13.00. Spadtaget inleds med en presentation av projektet och därefter finns möjlighet till intervjuer med de medverkande.

Plats: Lärkgatan 2, Habo

Om allmännyttans kombohus

Ramavtalet för den nya generationens Kombohus Punkt och Lamell löper till 31 maj 2026. Totalt finns fem koncept från tre olika leverantörer att välja bland.

Läs mer om allmännyttans kombohus.

Christian Nilsen, bostadsbolagschef Habo Bostäder, 036–860 24 70

Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 21

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25

Fem skatteförslag för fler hyresrätter - webbinarium den 15 september8.9.2021 12:03:06 CEST | Pressinbjudan

Med fem ändringar i skattesystemet kan byggandet av fler hyresrätter stimuleras, renovering av befintliga hyresrätter underlättas och omvandling av lokaler till bostäder göras betydligt enklare. Välkommen till ett lunchseminarium där Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta presenterar en ny skatterapport som kan bidra till att säkra framtidens bostadsförsörjning.