Spanien fortsatt i resetoppen under 2018 - men Egypten och Gambia ökade mest

Gran Canaria, Mallorca och Rhodos toppar listan över de mest populära resmålen hos svenskarna som reste med Ving under det gångna året. Spanien förblir favoritlandet men Egypten, Gambia och Turkiet klättrar i placeringar på topplistan och spås öka ännu mer under det kommande året.

Puerto de Soller, Mallorca. Foto Mats Högberg

Under 2018 köpte närmare 2 miljoner svenskar en paketresa utomlands. Av dem var det en dryg tredjedel som reste med Ving och allra flest valde en resa till Spanien och då främst till Gran Canaria och Mallorca.

− Det är de klassiska resmålen som dominerar listan över svenskarnas favoritresmål. Vi har arrangerat resor till både Gran Canaria och Mallorca i över 60 år och trots att väldigt många har besökt öarna ett flertal gånger finns det nya saker att uppleva. Inte minst på grund av att man hela tiden utvecklar resmålen med nya hotell, restauranger, strandpromenader och utflyktsmål, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

Under helgerna är det många som planerar sina semestrar och hos Ving kan man nu boka sin resa både till innevarande vinter, sommaren 2019 och nästa vinter 2019/2020. Till sommaren 2019 är det främst till de klassiska resmålen i Spanien och Grekland som flest har bokat en resa, men intresset för Turkiet har kommit tillbaka och sommarens nyhet Albanien väcker nyfikenhet och har lockat många att boka en resa till resmålet Saranda.

Till vintern 2019/2020 fortsätter Ving sin satsning på den vietnamesiska ön Phu Quoc och det lilla Västafrikanska landet Gambia. I Gambia har det första Sunprime-hotellet på den afrikanska kontinenten, Sunprime Tamala Beach, öppnat och till 2019/2020 kommer antalet platser till landet att öka med ytterligare 75 procent och det blir non stop-flygningar från Stockholm.

Hit reste flest svenskar under 2018:

1. Gran Canaria
2. Mallorca
3. Rhodos
4. Cypern
5. Kreta
6. Teneriffa
7. Turkiska sydkusten
8. Phuket, Thailand
9. Egypten
10. Kap Verde

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Puerto de Soller, Mallorca. Foto Mats Högberg

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Nyhet! Ving satsar på två nya designoaser i Egypten i vinter1.8.2019 10:31:39 CESTPressmeddelande

Framgångssagan med Vings bohemchicka och prisbelönta designhotell Casa Cook fortsätter. För första gången etableras nu konceptet med ett familjevänligt hotell i El Gouna i Egypten. Som om det inte vore nog satsar Ving även på den yngre publiken och öppnar ytterligare ett hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club, som förutom sin snygga design lockar med bland annat DJ:s och street food. Hotellen finns bokningsbara för nordiska kunder från oktober.