Spanien i resetoppen hos svenskarna under 2017 - men Grekland och Cypern ökade mest

Gran Canaria, Mallorca och Teneriffa toppar listan över de mest populära resmålen hos svenskarna under det gångna året. Spanien var hetare än någonsin under 2017 men Grekland och Cypern ökar och ser ut att klättra i placeringar på topplistan, under det kommande året.

Las Palmas, Gran Canaria. Fotograf: Joakim Borén.

Under 2017 köpte närmare 2 miljoner svenskar en paketresa utomlands. Av dem var det en dryg tredjedel som valde att resa med Ving och allra flest valde en resa till Spanien och därefter till Grekland. I Spanien var det främst Gran Canaria och Mallorca som lockade och i Grekland valde flest en resa till Rhodos och Kreta, men även de små grekiska öarna var populära.

− Spanien och då främst Kanarieöarna och Mallorca har varit svenskarnas semesterland nummer ett ända sedan 50-talet. Men nu kommer Grekland starkt och därför är det roligt att kunna erbjuda en helt ny destination på det grekiska fastlandet, den Olympiska rivieran, till sommaren 2018, säger Barbro Holmberg, pressinformatör Ving.

− Efterfrågan på resor är generellt stort och även om det gångna året var ett rekordår för oss så har redan drygt tio procent fler bokat sin sommarresa jämfört med samma tid i fjol. Cypern bokar väldigt bra inte minst till vårt nya Ocean Beach Club som gjorde succé direkt när det öppnade i somras och även nästa sommars hotellnyhet, Sunprime Protaras Beach, väcker stort intresse, säger Barbro Holmberg.

Under helgerna är det många som planerar sina semestrar och hos Ving kan man nu boka sin resa både till innevarande vinter, sommaren 2018 och nästa vinter 2018/2019. Till sommaren 2018 är det till de klassiska resmålen som flest har bokat en resa. Mallorca, Rhodos och Kreta toppar men även Cypern bokar mycket bra, liksom sommarens nyhet Montenegro och Turkiet som är på väg tillbaka. Till vintern 2018/2019 fördubblas antalet resor till den vietnamesiska ön Phu Quoc och det satsas stort på Gambia med avgångar från både Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Resorna släpptes nyligen till försäljning och redan nu har många bokat Gambias första Sunprime-hotell, Tamala Beach.

Hit reste flest svenskar under 2017:

1. Gran Canaria
2. Mallorca
3. Teneriffa
4. Rhodos
5. Kreta
6. Cypern
7. Turkiska sydkusten
8. Phuket, Thailand
9. Kroatien
10. Kap Verde

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, barbro.holmberg@ving.se telefon: 0709-513023.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.