Spanien, Italien och Grekland mest populärt i sommar

Spanien, Italien och Grekland är de tre populäraste länderna att resa till i sommar, bland Sveriges resenärer. Av de som vill resa utomlands föredrar knappt 40 procent att semestra i något av dessa länder. 27 procent av svenskarna föredrar att stanna i Sverige i sommar, visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- De klassiska länderna runt Medelhavet står sig starka i popularitet bland svenska resenärer även sommaren 2019. Både Spanien, Italien och Grekland har ett stort utbud av fina resmål, allt ifrån kända semesterorter till mer undangömda platser, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Spaniens och Greklands popularitet återspeglas i topplistan över mest bokade semesterländer i sommar, där de hamnar på första respektive andra plats, följt av USA och Turkiet. Spanien är ett populärt resmål bland alla resenärer oavsett ålder, med undantag för de yngre resenärerna i åldern 18-29 år där endast 10 procent föredrar Spanien i sommar. I denna åldersgrupp är det istället USA som lockar – men endast bland männen. Bland de manliga resenärerna i åldern 18-29 föredrar hela 21 procent USA i sommar, medan motsvarande siffra bland kvinnorna i samma åldersgrupp endast är 8 procent. Dessa kvinnor föredrar istället att semestra i Grekland (17 procent).

Turkiet är ett av de semesterländer dit resebokningarna ökar kraftigast. Dock uppger endast en procent av de svenskar som vill resa utomlands i sommar att de helst åker till Turkiet. En av anledningarna till denna diskrepans kan vara att Turkiet, i och med den dyra euron, är ett av sommarens mest prisvärda semesterländer. Detta leder till att många resenärer som initialt planerade en resa till något euroland vid Medelhavet tänker om, och väljer Turkiet för sommarens semesterresa. Detta syns även i topplistan över mest bokade semesterländer, där Turkiet hamnar på plats 4.

27 procent av den svenska befolkningen uppger att de hellre än att resa utomlands stannar i Sverige i sommar. Denna siffra skiljer sig dock åt mellan olika åldersgrupper. 36 procent av de äldre resenärerna, 66-79 år, föredrar en Sverigesommar. Motsvarande siffra bland de yngre resenärerna, 18-30 år, är endast 18 procent.

Vilket land vill du helst åka på utlandssemester i sommar?

1. Spanien, 15 procent
  2. Italien, 13 procent
  3. Grekland, 11 procent
  4. USA, 9 procent
  5. Kroatien, 6 procent
  6. Frankrike, 5 procent
  7. Portugal, 3 procent
  8. Cypern, 3 procent
  9. Thailand, 2 procent
  10. Montenegro, 1 procent
  11. Egypten, 1 procent
  12. Turkiet, 1 procent
  13. Albanien, 1 procent
  14. Annat land, 28 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.