Spännande SM-helg i Göteborg väntar

Det bjuds på en spännande SM-helg i Göteborg 14-15 maj. På lördag är det knockout-sprint och på söndag individuell sprint. Tävlingarna gäller också som uttagning till världscuptävlingarna i sprint i Borås 26-29 maj.
På lördag avgörs SM i Knockout-sprint i Göteborg. På bilden ser vi Hanna Lundberg i front vid fjolårets tävling i Norrtälje. Foto: Svensk Orientering.

I helgen är det dags för SM i individuell sprint och i den relativt nya tävlingsformen knockout-sprint. Upplägget är liknande längdskidåkningens sprint, med ett kval och därefter finalomgångar. Regerande mästare är Sara Hagström, IFK Göteborg, och Axel Granqvist, OK Ravinen.

Hemmalöparen Sara Hagström kommer däremot inte att springa i helgen. Hon är på väg tillbaka från skada och trappar upp löpning på hårt underlag i lugn takt.

Helgens SM är för många av elitlöparna den första sprinttävlingen för säsongen. Flera har haft sprint i fokus under träningen inför 2022, då det i sommar som arrangeras sprint-VM i Danmark 26-30 juni. Dessförinnan är det världscup i Borås som också den har sprintfokus.

I helgen får vi en indikation på vilka löpare som ligger bäst till inför världscupen och VM. Truppen till världscupen kommer tas ut i mitten på nästa vecka. Några löpare är redan förhandsuttagna. Det gäller Tove Alexandersson och Isac von Krusenstierna som har personliga platser som regerande världsmästare. Dessutom har landslagsledningen redan tagit ut Sara Hagström och Emil Svensk.

Övriga som aspirerar på en plats får visa form i helgen samt att uttagningen kommer baseras på tidigare sprintmeriter. Sverige har möjlighet att starta med åtta damer och åtta herrar i Borås på de individuella distanserna samt de två friplatserna för regerande världsmästare.

Tävlingarna arrangeras på centrala Hisingen i Göteborg. Evenemangscentrum är vid Bjurslättsskolan.

Liveresultat kommer finnas här: http://live.orientering.se/

Det blir även en webbsändning från tävlingarna med kameror vid målet.

För medieackreditering och övriga frågor mejla:
sprintsm2022@gmail.com

SM-programmet i Göteborg ser ut enligt följande:

Lördag 14 maj, förmiddag
SM i Knockout-sprint
Kval för damer och herrar.
Utgör även kval för söndagens individuella sprint

Lördag 14 maj, eftermiddag
SM i Knockout-sprint
Kvartsfinaler, semifinaler och finaler för damer och herrar.

Söndag 15 maj, förmiddag
SM i Sprint IndividuellKval för juniorer

Söndag 15 maj, eftermiddag
SM i Sprint Individuell
Finaler för samtliga klasser

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.