Spänningen stiger inför Finnkampen

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Mer om presskonferensensen 23 augusti

Presskonferensen hålls på Barnhusgatan 16, i New Wave Groups lokaler. Lunch serveras från kl 12 och mot slutet av träffen finns möjlighet till enskilda intervjuer.

Deltagare Sveriges lag:

• Karin Torneklint, förbundskapten
  • Armand Duplantis, stavhopp
  • Fanny Roos, kula och diskus
  • Lovisa Lindh, 800 m
  • Andreas Almgren, 800m och 1500m

Deltagare Finlands lag:

• Kari Niemi-Nikkola, Sports Director
  • Lassi Etelätalo, spjut
  • Annimari Korte, 100m häck
  • Lotta Kemppinen, 100 och 200 m

Trupperna under lupp

Enligt den statistiska sammanställningen för de två lagen, den så kallade Papperslandskampen som utifrån de uttagnas säsongsbästa, ser det ut att bli riktigt jämnt i damkampen: 207-203 till Sverige. De svenska männen har ett något större försprång: 229,5 poäng mot 180,5. Se detaljerna i Papperslandskampen. Nedan följer några spaningar från laguppställningarna:

Damkampen:

• 200 m: Alla sex löparna har säsongsbästa inom tre tiondelar, kan bli väldigt jämt.
  • Medeldistans: Nya finska stjärnan Sara Kuivisto dubblar, men kan hon utmana de svenska stjärnorna?
  • 100 m häck: Tre finska världs/europastjärnor står på startlinjen, där två dubblar och även springer 100 m slätt.
  • 400 m häck: Riktigt jämnt på pappret - det skiljer bara sekunder mellan alla löpare.
  • Längd: Duell mellan juniorerna Tilde Johansson (6,72) och Taika Koilahti (6,69), som också matchas av dubblerande Erika Kinsey.
  • Diskus: Samtliga sex kastare inom fem meter - kan bli en avgörande gren!
  • Viktiga dubbleringar: Irene Ekelund, Moa Hjelmer, Yolanda Ngarambe, Hanna Hermansson, Sara Christiansson, Tilde Johansson, Erika Kinsey och Fanny Roos gör extra insatser under helgen för viktiga poäng till svenska laget.

Herrkampen:

• Sprint: Fördel Sverige men väldigt jämnt på 400m där det bara skiljer sex tiondelar mellan samtliga sex löpare.
  • Medeldistans: Finlands löpare Topi Raitanen, som förra året tog hem totalsegern åt Finland genom tight seger på 1500m, springer i år 3000m hinder. 800 m ser jämt ut på pappret och Kalle Berglund springer 5000m. Andreas Almgren gör viktig dubblering på 800m och 1500m.
  • Långdistans: Kan svänga mycket och är svårt att sia om då många inte sprungit bana i år.
  • Stav: Sverige har ett tydligt poängövertag och Armand Duplantis och Melker Svärd Jacobsson kan bjuda på höga hopp.
  • Längd: Thobias Montler möter två finländare som gjort över 8 m i år. Michel Tornéus gör sin 13:e och sista Finnkamp och vill avsluta på topp.
  • Diskus: Svenska laget har ett övertag och vi vet att Daniel Ståhl har enorm kapacitet.

Trupperna

Svenska laget

Finska laget

Biografier för de två kamperna

Läs in er på deltagarna i de två lagen genom nedanstående biografier.

Männens Finnkamp

Kvinnornas Finnkamp