Spänningen stiger inför Finnkampen

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Mer om presskonferensensen 23 augusti

Presskonferensen hålls på Barnhusgatan 16, i New Wave Groups lokaler. Lunch serveras från kl 12 och mot slutet av träffen finns möjlighet till enskilda intervjuer.

Deltagare Sveriges lag:

• Karin Torneklint, förbundskapten
  • Armand Duplantis, stavhopp
  • Fanny Roos, kula och diskus
  • Lovisa Lindh, 800 m
  • Andreas Almgren, 800m och 1500m

Deltagare Finlands lag:

• Kari Niemi-Nikkola, Sports Director
  • Lassi Etelätalo, spjut
  • Annimari Korte, 100m häck
  • Lotta Kemppinen, 100 och 200 m

Trupperna under lupp

Enligt den statistiska sammanställningen för de två lagen, den så kallade Papperslandskampen som utifrån de uttagnas säsongsbästa, ser det ut att bli riktigt jämnt i damkampen: 207-203 till Sverige. De svenska männen har ett något större försprång: 229,5 poäng mot 180,5. Se detaljerna i Papperslandskampen. Nedan följer några spaningar från laguppställningarna:

Damkampen:

• 200 m: Alla sex löparna har säsongsbästa inom tre tiondelar, kan bli väldigt jämt.
  • Medeldistans: Nya finska stjärnan Sara Kuivisto dubblar, men kan hon utmana de svenska stjärnorna?
  • 100 m häck: Tre finska världs/europastjärnor står på startlinjen, där två dubblar och även springer 100 m slätt.
  • 400 m häck: Riktigt jämnt på pappret - det skiljer bara sekunder mellan alla löpare.
  • Längd: Duell mellan juniorerna Tilde Johansson (6,72) och Taika Koilahti (6,69), som också matchas av dubblerande Erika Kinsey.
  • Diskus: Samtliga sex kastare inom fem meter - kan bli en avgörande gren!
  • Viktiga dubbleringar: Irene Ekelund, Moa Hjelmer, Yolanda Ngarambe, Hanna Hermansson, Sara Christiansson, Tilde Johansson, Erika Kinsey och Fanny Roos gör extra insatser under helgen för viktiga poäng till svenska laget.

Herrkampen:

• Sprint: Fördel Sverige men väldigt jämnt på 400m där det bara skiljer sex tiondelar mellan samtliga sex löpare.
  • Medeldistans: Finlands löpare Topi Raitanen, som förra året tog hem totalsegern åt Finland genom tight seger på 1500m, springer i år 3000m hinder. 800 m ser jämt ut på pappret och Kalle Berglund springer 5000m. Andreas Almgren gör viktig dubblering på 800m och 1500m.
  • Långdistans: Kan svänga mycket och är svårt att sia om då många inte sprungit bana i år.
  • Stav: Sverige har ett tydligt poängövertag och Armand Duplantis och Melker Svärd Jacobsson kan bjuda på höga hopp.
  • Längd: Thobias Montler möter två finländare som gjort över 8 m i år. Michel Tornéus gör sin 13:e och sista Finnkamp och vill avsluta på topp.
  • Diskus: Svenska laget har ett övertag och vi vet att Daniel Ståhl har enorm kapacitet.

Trupperna

Svenska laget

Finska laget

Biografier för de två kamperna

Läs in er på deltagarna i de två lagen genom nedanstående biografier.

Männens Finnkamp

Kvinnornas Finnkamp

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.