Spanskt möter svenskt – SEAT Leon STCC

SEAT Sverige och PWR Racing Team tillkännagav för drygt två veckor sedan en gemensam fyraårssatsning i STCC. Det har nu blivit dags att presentera den modell som teamet kommer att tävla med i jakten på segrar i Sveriges elitklass inom banracing.

Den nya bilen har getts namnet SEAT Leon STCC och är formgiven av SEAT:s designavdelning, som bollplank i processen har de haft SEAT Sport och teamets huvudpartner Combitech. Drygt 10 designers och ingenjörer har varit inblandade i projektetet och när denna text publiceras har över 2500 timmar lagts på den nya tävlingsbilen, fördelat på SEAT:s huvudkontor i Barcelona och Combitechs utvecklingscenter i Trollhättan. Arbetet har bestått av allt från ren design till mekanisk konstruktion och aerodynamikberäkningar i datormiljö.

- I samband med ett event förra året där PWR Racing Team föreläste för Combitechs kunder här i Trollhättan föddes en gemensam idé om att lyfta vårt partnerskap ytterligare en nivå. När möjligheten att utveckla teamets nya kaross dök upp var beslutet om vår inblandning lätt att ta. Det är med en stor portion av stolthet och ingenjörsglädje som vi tar del av teamets satsning med SEAT i STCC. Säger Ronnie Madsen, affärsområdeschef på Combitech i Trollhättan.

Tävlingsbilen som bär på design-DNA från SEAT Leon med sin tvådelade midjelinje och karaktäristiska varselljus har starka kopplingar till den nyligen uppdaterade SEAT Leon Cup Racer, en bil som körs internationellt både i TCR och SEAT:s enhetsserie SEAT Leon Eurocup.

- Att få med SEAT Sverige i STCC tillsammans med ett av de snabbast växande teamen känns enormt bra, en rejäl styrkeinjektion i svensk banracing. Bilens utseende gör knappast saken sämre. Hatten av till de som ritat denna racer! Säger Jonas Lundin, VD på STCC.

De första karossdelarna har precis lämnat Cliff Produktion & Modell i Trollhättan och monteras just nu i teamets verkstad i Vikmanshyttan, Dalarna. Under april månad får den nya SEAT-modellen för första gången sträcka ut ordentligt när STCC håller årets försäsongstester. PWR Racing Team kommer inom kort att presentera de förare som får äran att tävla med bilen på svenska banor under 2016.

Teknisk information, STCC
Chassi och drivlina levereras enligt rådande reglemente av Solution F och har följande specifikationer:
Motor - Solution F V6 3500 cc, 420 hk
Drift - Bakhjulsdrift med mekanisk differentialbroms
Växellåda - SADEV 6-växlad sekventiell
Hjulupphägning - Dubbla A-armar med trevägsdämpare
Bromsar - Fyrkolvsok med 370 mm ventilerade skivor fram och 360 mm skivor bak
Däck - Michelin slicks 260/660-18 fram och 280/660-18 bak

Studiobilderna är framtagna av Martin Öberg, martinoberg.se och de rörliga av SEAT Design.

Sanna Strömbäck,  SEAT Sverige på 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se
Joakim Åström, PWR Racing, 073-639 19 46 eller joakim@pwrracingteam.com

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h