Spanskt möter svenskt – SEAT Leon STCC

SEAT Sverige och PWR Racing Team tillkännagav för drygt två veckor sedan en gemensam fyraårssatsning i STCC. Det har nu blivit dags att presentera den modell som teamet kommer att tävla med i jakten på segrar i Sveriges elitklass inom banracing.

Den nya bilen har getts namnet SEAT Leon STCC och är formgiven av SEAT:s designavdelning, som bollplank i processen har de haft SEAT Sport och teamets huvudpartner Combitech. Drygt 10 designers och ingenjörer har varit inblandade i projektetet och när denna text publiceras har över 2500 timmar lagts på den nya tävlingsbilen, fördelat på SEAT:s huvudkontor i Barcelona och Combitechs utvecklingscenter i Trollhättan. Arbetet har bestått av allt från ren design till mekanisk konstruktion och aerodynamikberäkningar i datormiljö.

- I samband med ett event förra året där PWR Racing Team föreläste för Combitechs kunder här i Trollhättan föddes en gemensam idé om att lyfta vårt partnerskap ytterligare en nivå. När möjligheten att utveckla teamets nya kaross dök upp var beslutet om vår inblandning lätt att ta. Det är med en stor portion av stolthet och ingenjörsglädje som vi tar del av teamets satsning med SEAT i STCC. Säger Ronnie Madsen, affärsområdeschef på Combitech i Trollhättan.

Tävlingsbilen som bär på design-DNA från SEAT Leon med sin tvådelade midjelinje och karaktäristiska varselljus har starka kopplingar till den nyligen uppdaterade SEAT Leon Cup Racer, en bil som körs internationellt både i TCR och SEAT:s enhetsserie SEAT Leon Eurocup.

- Att få med SEAT Sverige i STCC tillsammans med ett av de snabbast växande teamen känns enormt bra, en rejäl styrkeinjektion i svensk banracing. Bilens utseende gör knappast saken sämre. Hatten av till de som ritat denna racer! Säger Jonas Lundin, VD på STCC.

De första karossdelarna har precis lämnat Cliff Produktion & Modell i Trollhättan och monteras just nu i teamets verkstad i Vikmanshyttan, Dalarna. Under april månad får den nya SEAT-modellen för första gången sträcka ut ordentligt när STCC håller årets försäsongstester. PWR Racing Team kommer inom kort att presentera de förare som får äran att tävla med bilen på svenska banor under 2016.

Teknisk information, STCC
Chassi och drivlina levereras enligt rådande reglemente av Solution F och har följande specifikationer:
Motor - Solution F V6 3500 cc, 420 hk
Drift - Bakhjulsdrift med mekanisk differentialbroms
Växellåda - SADEV 6-växlad sekventiell
Hjulupphägning - Dubbla A-armar med trevägsdämpare
Bromsar - Fyrkolvsok med 370 mm ventilerade skivor fram och 360 mm skivor bak
Däck - Michelin slicks 260/660-18 fram och 280/660-18 bak

Studiobilderna är framtagna av Martin Öberg, martinoberg.se och de rörliga av SEAT Design.

Sanna Strömbäck,  SEAT Sverige på 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se
Joakim Åström, PWR Racing, 073-639 19 46 eller joakim@pwrracingteam.com

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är