Sparandet skiljer sig bland fritidshusägare

Att ha en sparbuffert är viktigt speciellt när man äger ett fritidshus och något oväntat händer. Enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL, har varannan fritidshusägare råkat ut för en oplanerad kostnad och fler än var tioende har ingen sparbuffert som täcker dessa kostnader.

Undersökningen visar att det finns stora skillnader bland fritidshusägarna när det kommer till sparbuffert. Hela 15 procent av fritidshusägarna har ingen buffert alls. I åldern 30-49 är det ännu fler som står utan en buffert, hela  23 procent har ingen sparbuffert för oplanerade kostnader.

- Just under åren mellan 30-49 år är det många som renoverar, reser och har små barn. Det är inte alltid lätt att få pengar över till en sparbuffert när utgifterna är många, säger Torbjörn Fredman Nordenchef NOVASOL.

Sparandet ökar med åldern
I åldrarna 65-79 år är det 87 procent som har sparat pengar för att kunna täcka en oväntad kostnad.

- Ett bra tips för att kunna spara till en buffert är att hyra ut sitt fritidshus när man själv inte är där. Beroende på läge och storlek kan man vid uthyrning tjäna en hel del på sitt fritidshus, säger Torbjörn Fredman

Häften av alla har drabbats av en oplanerad kostnad
Undersökningen visar även att hälften av alla fritidshusägare har drabbats av en oplanerad kostnad. Under förra  året var det 14 procent som drabbades. Om man tittar på de senaste 2-5 åren har var fjärde fritidhusägare drabbats.

- Undersökningen visar tydligt att det är viktigt att ha en sparbuffert, eftersom hälften av alla har råkat ut för en oväntad kostnad. Jag hoppas att fler börjar spara till en buffert, säger Torbjörn Fredman

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.