Sparplattformen Fondo först i Sverige med funktion som låter användare donera fondprovisionen till välgörenhet

- Även om provisionen som vi betalar tillbaka till våra användare är en väldigt betydande del av sparandet på lång sikt, så är det många som ser detta som extra pengar som de inte hade haft tillgång till annars. Därför efterfrågades funktionalitet där man som sparare själv kan välja att donera hela provisionen eller delar av den till välgörande ändamål, säger Karl Lehmann, Marknadschef på Fondo Solutions AB.

Varje år betalar svenska sparare över 35 miljarder i fondavgifter och i snitt är 40% av dessa avgifter en provision som går till banker och nätmäklare.

- Det är stora summor pengar spararna betalar för tjänster som vi på Fondo erbjuder
våra användare kostnadsfritt. Vi tycker att dessa pengar snarare kan gå till spararna,
eller kanske ännu hellre - välgörenhet, säger Olof Cristoferson, VD Fondo Solutions AB.

Första tillgängliga välgörenhetsorganisation på Fondo är Hjärnfonden som samlar in pengar till svensk hjärnforskning. Hjärnfonden arbetar också med kunskapsspridning och opinionsbildning för hjärnans område. Deras vision är ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fritt från sjukdomar.

Vasagatan 28

Fondos sparplattform finns tillgänglig för alla svenska fondsparare via iOS och Android.
Företaget erbjuder idag Sveriges lägsta fondavgifter genom att betala tillbaka sina
fondprovisioner till sina kunder. Utöver detta har Fondo verksamhet inom Open Banking där Fondo hyr ut sin tekniska plattform. Läs mer om den nya donationsfunktionen och Fondo här!

Fondutmanaren vill uppmärksamma fördelar med fonder i en osäker tid17.5.2022 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Fondutmanaren Fondo är på en tillväxtresa och lanserar en ny varumärkeskampanj som uppmärksammar investeringars oförutsägbara natur. Företaget har utvecklat en egen plattform som gör det möjligt för privatpersoner att köpa och sälja fonder helt utan dolda avgifter. I den nya kampanjen, som syftar till att belysa vilken funktion fonder kan fylla för småsparare, passar de även på att göra upp med fondbranschens dåliga självförtroende.

Fondsparande till lägsta möjliga kostnad: Nystartade Fondo först med provisionsfritt fondsparande utan plattformsavgift15.4.2021 08:19:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras Fondo, en nystartad svensk oberoende fondplattform som erbjuder fondhandel till lägsta möjliga kostnad för kunden. Fondo är först med kostnadsfria sparkonton, inga plattformsavgifter och att hela provisionen går tillbaka till kunden. Fondo kommer istället att erbjuda värdeadderande tjänster till fasta avgifter, som kunderna valfritt kan välja att prenumerera på.