Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Special Olympics-klassikern siktar på rekord

Special Olympics-klassikern har sedan starten 2017 gett hundratals barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning möjligheten att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Nu återlanseras utmaningen. "Vi hoppas på rekordmånga deltagare", säger Linnéa Björndahl, ansvarig för Special Olympics Sverige.

En Svensk Klassiker står stadigt och har en lång tradition och stark ställning i Motionssverige. Framgångsrika projekt som Skolklassikern och ICA-klassikern har satt tusentals människor i rörelse på hemmaplan. Vi vet att träning stärker minnet, dämpar känslor av ångest och oro samt ger ökat självförtroende och kan leda till nya vänner.

Därför har En Svensk Klassiker och Special Olympics Sweden skapat Special Olympics-klassikern – en digital plattform där alla deltagare kan genomföra grenarna i En Svensk Klassiker på hemmaplan.

I Special Olympics-klassikern får deltagarna själva och tillsammans möjlighet att prova idrotter, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till motionsvanor. Alla deltagarna hjälps åt utifrån sin egen förmåga. Tillsammans ska de under en period avverka distanserna som motsvarar de lopp som ingår i En Svensk Klassiker; Vasaloppet/Engelbrektsloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och TCS Lidingöloppet. Dessutom ska deltagarna tillsammans arbeta med uppgifter om kost, allt för att stärka medvetenheten om en hälsosam livsstil.

Lanseringsåret tog sig 500 deltagare an utmaningen. Den siffran ska nu bli ännu bättre.
– Vi hoppas på rekordmånga deltagare. Det viktigaste målet inom Special Olympics är att skapa bättre förutsättningar för att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska få ett aktivt liv. Att dessutom kunna göra det med aktiviteter som inkluderar mål och utmaning gör att vi är extra stolta och glada för att Special Olympics har sin egen klassiker. Det känns väldigt bra att vi och En Svensk Klassiker gör det här tillsammans, säger Linnéa Björndahl, ansvarig för Special Olympics Sverige.

– Att vi nu återlanserar Special Olympics-klassikern känns fantastiskt. Vi ser fram emot att se deltagarna utmana sig själv och varandra i de klassiska idrotterna skidåkning, simning, löpning och cykling. Varje moment har även alternativ, som exempelvis rodd i stället för simning och stavgång i stället för skidåkning, säger Michael Thorén, vd för En Svensk Klassiker.

Special Olympics-klassikern drivs av En Svensk Klassiker och Special Olympics Sweden med stöd av partnern ICA Sverige, Oatly och Kronprinsessparets stiftelse Generation Pep. Teddy Falkenek, sponsorchef på ICA Sverige, tror på ett stort deltagande och ett brett engagemang.
– Special Olympic-klassikern är ett naturligt steg för oss på ICA i vår strävan att bidra till att alla människor får möjlighet att jobba med sin hälsa kopplad till kost och rörelse. Speciellt för de som kan ha svårt att komma igång med regelbunden träning, säger Teddy Falkenek.

Special Olympics-klassikern pågår till den 15 maj 2020. Deltagarna bestämmer tillsammans när de olika tävlingsmomenten och kostuppgiften, eller energiutmaningen, ska genomföras och i vilken ordning. Allt deltagande är helt kostnadsfritt.

ANMÄL DIG I DAG PÅ
www.specialolympicsklassikern.se

FÖR FRÅGOR VÄNLIGEN KONTAKTA:
Henrik Magnusson Lindgren, henrik@ensvenskklassiker.se, +46 73 331 44 33
Anton Lernstål, anton.lernstal@parasport.se, +46 8 699 62 91
Sophie Wedberg, sophie.wedberg@parasport.se, +46 8 699 62 93

OM SPECIAL OLYMPICS SWEDEN

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (Parasport Sverige) är ett idrottsförbund som organiserar idrott för personer med rörelsehinder, synskada och intellektuell funktionsnedsättning inom 18 olika idrotter. Förbundet leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

www.specialolympics.se | www.parasport.se